گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم
گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم

ده ها کشور در آستانه ورشکستگی قرار دارند

ده ها کشور در سراسر جهان به دلیل بدهی عمومی زیاد و سیاست مالی ضعیف در آستانه برشکستگی قرار گرفتند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سی ان انۀ امسال سه کشور پیش تر اعلام ورشکستگی نمودند: آرژانتین، اکوادور و لبنان. مجله فیچ امسال رتبه بندی اعتباری 29 کشور را کاهش داد، که هشت مورد از آنها در محدوده "C" خطر بالایی قرار دارند.

این آژانس همچنین اعلام کرده است که امتیاز بیش از 20 کشور نیز می تواند پایین بیاید. کشورهای گابن، موزامبیک، جمهوری کنگو و زامبیا نیز در معرض خطر هستند. السالوادور ، عراق و سریلانکا نیز ممکن است به آنها بپیوندند.

در این اواخر اوضاع بدتر شده است. به مدت پنج سال ، احتمال ورشکستگی برای کشورهایی که دارای بدترین رتبه هستند به میزان 38.5 درصد افزایش یافت. فقط پنج کشور در محدوده "C" برشکستگی خارج شدند. بسیاری از کشورها به صادرات کالاها به ویژه نفت

اعتماد دارند و وضعیت کم قیمت مواد اولیه بر اقتصاد آنها تأثیر منفی می گذارد.

پیش از این، بیش از 100 کشور برای کمک به اعتباری اضطراری برای مقابله با بحران مالی ، به صندوق بین المللی پول نامه نوشته اند.

کاهش 17 درصدی دی اکسید کربن به دلیل شیوع کرونا ویروس

میزان انتشار دی اکسید کربن در طی اقدامات محدود کننده برای کرونا ویروس 17٪ در جهان کاهش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس، نتیجه حاصل از مطالعه گروه بین المللی دانشمندان از پروژه جهانی کربن نشان داده است که میزان انتشار دی اکسید کربن به دلیل کرونا ویروس 17٪ کاهش یافت.

خاطر نشان می شود که در ایالات متحده آمریکا، میزان انتشار گازهای گلخانه ای یک سوم، در هند - 26٪ ، در اروپا - 27٪ کاهش یافته است. در چین، در ماه فوریه زمانی که قرنطینه به دلیل بیماری همه گیر در این کشور اعلام شده است ، این رقم با یک چهارم کاهش یافت.

دانشمندان می گویند که کل سطح سالانه تولید گازهای گلخانه ای در مقایسه با سال 2019 4-7٪ کاهش یابد.

این کاهش بیشتر به این دلیل است که افراد کمتر از حمل و نقل شخصی در زمان کرونا استفاده نمی کنند.

کرونا؛ نتایج اولیه واکسن تربیت‌کننده سیستم ایمنی بدن 'مثبت بود'

یک کارخانه داروسازی بزرگ در آمریکا می‌گوید نتایج اولیه آزمایش یک نوع واکسن جدید که به سیستم ایمنی بدن نحوه مقابله با ویروس کرونا را یاد می‌دهد، مثبت بوده و توانسته بدن بیماران را از عفونت‌های ناشی از کووید۱۹ مصون دارد. قرار است مرحله اصلی آزمایش این واکسن تا ۴۰ روز دیگر آغاز شود اما شرکت مادرنا گفته از اکنون روی تولید انبوه آن سرمایه‌گذاری می‌کند.

کارخانه داروسازی مادرنا آمریکا می‌گوید در خون نخستین ۸ نفری که این واکسن را دریافت کرده بودند پادتن‌های خنثی‌گر ویروس کرونا یافت شده است.

این شرکت همچنین می‌گوید واکنش بدن این ۸ نفر مشابه واکنش سیستم ایمنی بدن کسانی بوده که به ویروس جدید کرونا مبتلا شده بودند.

شرکت مادرنا گفته مرحله بزرگتر آزمایش این واکسن که می‌تواند نشان دهد آیا تزریق آن واقعا از عفونت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری خواهد کرد، در ماه ژوئیه - ۴۰ روز دیگر- آغاز خواهد شد.

تحقیقات برای ساخت واکسن کووید۱۹ با سرعتی بی‌سابقه در نقاط مختلف جهان در جریان است به طوری که هم اکنون ۸۰ گروه تحقیقاتی در کشورهای مختلف سرگرم ساخت واکسن‌های مختلف برای مقابله با این ویروس تازه شناخته شده کرونا هستند.

مادرنا نخستین گروه داروسازی بود که آزمایش تجربی واکسن کرونا را آغاز کرد. نام واکسن این شرکت م.آر.آن.ای ۱۲۷۳ است.

این واکسن حاوی بخشی کوچک و ناکاملی از ساختار کدهای ژنتیکی ویروس کرونا ۲۰۱۹ است که به داوطلبان تزریق می‌شود. محققان امیدوارند که این ساختار ناقص ژنتیکی بدون این که فرد را بیمار کند، به سیستم ایمنی بدن او یاد دهد که پادتن مناسبی برای مبارزه با ویروس کامل تولید کند و این پادتن را در حافظه خود نگه دارد تا در صورت مواجهه با ویروس واقعی آمادگی دفاع از خود را داشته باشد.

تزریق آزمایشی این واکسن توسط موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا که آنتونی فاوچی، رئیس آن است نشان داده که این واکسن توانسته سیستم ایمنی دریافت‌کنندگان را به تولید پادتن‌های خنثی‌کننده ویروس کرونا ۲۰۱۹ وادار کند.

هر چند این نتیجه فعلا فقط در ۸ داوطلب نخست این طرح تحقیقاتی مشاهده شده است. قرار است در مجموع ۴۵ نفر در فاز اول واکسن را دریافت کنند.

مجلس ایران کلیات طرح مقابله با اسرائیل را تصویب کرد

نمایندگان مجلس ایران کلیات طرح مقابله با اسرائیل را تصویب کردند. در جلسه امروز مجلس هیچ کدام از نمایندگان در مخالفت با این طرح صحبت نکردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران گفت این طرح به اتفاق آرا به تصویب رسیده است.

ارائه‌کنندگان این طرح به دنبال تدوین قانونی هستند که به گفته آنها به چارچوبی برای اقدامات متقابل ایران علیه اسرائیل تبدیل شود. دو فوریت رسیدگی به این طرح هفته گذشته بدون رای مخالف و با ۲۴۳ رای موافق تصویب شده بود.

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته بود در تدوین این طرح نمایندگان وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه هم حضور داشتند.

جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و هر دو طرف یکدیگر را بزرگترین دشمن خود می‌دانند.

طرح مقابله با اقدامات اسرائیل چیست؟

طرح مجلس در ۱۶ ماده ارائه شده بود و عمدتا شامل موارد و ممنوعیت‌هایی است که پیش از این هم در ایران برقرار بوده است، از جمله: ممنوعیت استفاده از پرچم اسرائیل، به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان "پایتخت همیشگی فلسطین"، ممنوعیت همکاری اطلاعاتی به نفع اسرائیل، ممنوعیت سفر اتباع ایرانی به اسرائیل و همین طور منع هر گونه مذاکره یا توافق با افراد یا نهادهای وابسته به اسرائیل.

نمایندگان مجلس ایران امروز با ماده ۲ این طرح موافقت کردند که بر اساس آن وزارت خارجه ایران موظف است ظرف مدت ۶ ماه یک سفارت یا کنسولگری مجازی ایران در فلسطین تاسیس کند.

همچنین مجلس به وزارت خارجه ماموریت داد شرایط را برای "برگزاری همه‌پرسی ملی در سرزمین فلسطین" آماده کند.

بر اساس این مصوبه، سفر اتباع ایرانی به اسرائیل ممنوع شده است و مرتکبان به مجازات حبس تعزیری درجه پنج و محرومیت از داشتن گذرنامه به‌مدت دو تا پنج سال محکوم می‌شوند.

بر اساس این طرح، "مراوده و ارتباط غیراتفاقی بین اتباع ایرانی و اتباع اسرائیل نیز ممنوع است و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

مجلس همچنین در طرح خود دولت ایران هم موظف کرده تا از فعالیت سایر دولت‌ها، ملت‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد داخلی و بین‌المللی که در جهت محکومیت و تحریم اسرائیل فعالیت دارند، حمایت کند.

روز گذشته، مجتبی ذوالنوری و حسین نقوی حسینی، رئیس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران تایید کرده بودند که ماده ۱۱ طرح "مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی" که شامل ممنوعیت مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی بود، از این طرح حذف شده است.

آقای نقوی حسینی امروز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت به خبرگزاری ایسنا گفت در آخرین بررسی کمیسیون "بنا بر پیشنهاد و درخواست وزارت ورزش بند مربوط به عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی" حذف شده است.

قانونی برای ممنوعیت مسابقه با حریفان اسرائیلی وجود ندارد، اما ورزشکاران ایرانی بنا بر سیاستی نانوشته حق رویارویی با اسرائیلی‌ها را ندارند و این ممنوعیت بارها باعث تحریم و مجازات ورزش ایران شده است.

فدراسیون‌های ورزشی و وزارت ورزش هم با وجود رعایت این قانون نانوشته از مجازات احتمالی رسمیت دادن به آن نگران هستند تا جایی که درباره احتمال تعلیق ورزش ایران و حذف از المپیک توکیو هشدارهایی داده شده است.

شرکت هواپیمایی امارات 30 هزار کارمند خود را اخراج می‌کند

در حالی که تا پایان ماه مارس سال جاری تعداد کارمندان شرکت هواپیمایی امارات 105 هزار نفر بود، این شرکت قصد دارد 30 هزار نفر از آنها را اخراج کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، شرکت هواپیمایی امارات،  قصد دارد حدود 30 درصد از کارمندان خود را به خاطر تبعات شیوع ویروس کرونا، و  کاهش تقاضا برای مسافرت‌های هوایی اخراج کند.

این شرکت در پایان ماه مارس 105 هزار نفر نیرو دارد و حالا صحبت از اخراج 30 هزار نفر از آنها است.

منابع آگاه می‌گویند: این شرکت هواپیمایی همچنین قصد دارد روند کنار گذاشتن هواپیماهای A380 خود که بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به شمار می‌رود، سرعت بخشد.

سخنگوی این شرکت گفت: هنوز درباره تعدیل نیرو در این شرکت هواپیمایی به صورت عمومی اعلانی صورت نگرفته است اما در عین حال این شرکت در حال بازنگری در هزینه‌ها و منابع خود بر اساس چشم انداز پیش روی حمل و نقل هوایی بین‌المللی است.

وی گفت:‌هرگونه تصمیمی در این باره به شکل رسمی اعلام خواهد شد.

شرکت هواپیمایی امارات یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی جهان است که از هواپیماهای پهن پیکر با برد بلند، استفاده می‌کند.

این شرکت اوایل ماه جاری گفته بود که برای عبور از بحران کرونا به دنبال استقراض است و ممکن است مجبور شود با توجه به آنکه طی ماه‌های آینده دشوار‌ترین شرایط فعالیت خود را تجربه خواهد کرد اقدامات سخت‌تری را مدنظر قرار دهد.

این شرکت که متعلق به دولت امارات است، در ماه مارس پروازهای معمول خود را به خاطر شیوع کرونا و متعاقبا کاهش تقاضا برای مسافرت‌های هوایی لغو کرده‌اند.

این شرکت اعلام کرده که حداقل 18 ماه  طول خواهد کشید که شاهد بهبود تقاضا در مسافرت‌های هوایی جهان باشیم.

شرکت هواپیمایی امارات همچنین گفته که شیوع کرونا به درآمد این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری به شدت آسیب می‌زند.