گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم
گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم

سال آینده واردات خودرو به ایران آزاد می‌شود؟



احتمال بازگشت آمریکا به برجام در پی جو بایدن در کاخ سفید و بازارِ به‌شدت آشفته خودرو در ایران در کنار خودروهای انبارشده در گمرک، احتمال واردات خودرو در سال آینده را در ایران تقویت کرده است.


واردات خودرو در دو سال گذشته ممنوع بوده و این عامل سبب شده است بازار خودروی ایران کاملاً انحصاری باشد و با قیمت‌گذاری‌های عجیب خودرسازان ایرانی و همچنین افزایش قیمت ارز، بازار خودروی ایران با بزرگ‌ترین افزایش قیمت در تاریخ مواجه شود. با این حال، دو اتفاق باعث شده احتمال واردات خودرو در سال آینده تقویت شود. موضوع اول ردیف بودجه‌ برای واردات خودرو در بودجه سال آینده است.


مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، گفته است: «در لایحه بودجه ۱۴۰۰ که دولت به مجلس ارائه کرده، درآمد دولت از محل حقوق ورودی خودرو دو هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با این عدد می‌توان چندین هزار خودرو وارد کرد.»


هم‌اکنون حدود سه هزار خودرو همچنان در گمرک ایران انبار شده و برخی این اعداد را به ترخیص این خودروها مربوط می‌دانند. البته احتمال داده می‌شود ترخیص این خودروها مقدمه‌ای برای واردات گسترده خودرو باشد و بودجه درنظر گرفته‌شده بیشتر از خودروهای موجود در گمرک ایران است.


این در حالی است که مجلس ایران هم به دنبال طرحی برای واردات خودرو به ایران است. حجت‌اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفته است: «مجلس شرایط چهارگانه برای واردات خودرو دارد که در جهت ساماندهی صنعت خودرو است. در این طرح خودروهای واردشده باید در بورس عرضه شوند.»


او همچنین گفته است: «طبق این طرح، افراد و خودروسازانی می‌توانند خودرو وارد کنند که خودرو صادر کنند و معادل آن می‌توانند خودرو وارد کنند. همچنین قطعه‌سازان نیز اگر قطعاتی را صادر کنند، می‌توانند معادل آن، خودرو به کشور وارد کنند.»


برخی انتقاد می‌کنند که طرح مجلس می‌تواند سبب شود خودروسازان ایرانی همان سیاست خودروهای داخلی را در خودروهای وارداتی تکرار کنند. هم‌اکنون انتقاد می‌شود که خودروسازان ایرانی برای افزایش قیمت خودرو، بیش از ۱۰۰ هزار خودرو را انبار کرده‌اند.


از طرفی واردات خودرو برای متعادل کردن بازار خودروی ایران و از بین بردن انحصار مطلق خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی است، اما با این شرط مجلس، عملاً چیزی تغییر نخواهد کرد.


سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره افراد دیگری که می‌توانند واردات انجام دهند گفته است: «افراد حقیقی غیردولتی که نفت را خریداری و آن را صادر و به فروش برسانند، می‌توانند از محل ارز آن، خودرو به کشور وارد کنند و همچنین اشخاصی که ارز در بیرون از کشور دارند که تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به دولت ندارند، می‌توانند از محل آن خودرو به کشور وارد کنند.»


به‌گفته این نماینده مجلس، براساس طرح مذکور خودروهای هیبریدی و همچنین خودروهایی با مصرف سوخت‌های دوگانه نیز از عرضه در بورس معاف هستند و «با این اقدام خودروسازها تشویق می‌شوند که به سمت تولید خودروهایی با این شرایط بروند که در این طرح برای تشویق آن‌ها تسهیلات ارزان‌قیمتی برای بخش تحقیق و توسعه در اختیار آن‌ها به‌منظور داخلی‌سازی و کیفی‌سازی قرار خواهد گرفت.»


با وجود چنین سخنانی باز هم احتمال واردات خودرو به ایران به‌صورت گسترده در سال آینده کم است.


ابتدا آن‌که همچنان مشخص نیست بر سر برجام چه خواهد آمد و حتی در صورت بازگشت آمریکا به برجام، باز هم چندین ماه طول می کشد تا شرکت‌های خودروسازی خارجی و شرکت‌های وارد کننده بتوانند مقدمات واردات خودرو را انجام دهند.


از طرفی، خودروسازان دولتی ایران با فشار بر وزارت صمت تمام تلاش خود را می‌کنند تا جلوی واردات خودرو را بگیرند. با واردات خودرو، این خودروسازان دیگر نمی‌توانند برخی محصولات خود را بسیار گران‌قیمت در بازار عرضه کنند.


هم‌اکنون خودروی دنا پلاس توربو در بازار ایران به دلار، حدود ۲۰ هزار دلار قیمت دارد در حالی که این خودرو در بازار جهانی نهیاتاً می‌تواند ۱۲ هزار دلار قیمت داشته باشد.


واردات خودرو به‌صورت گسترده احتمالاً می‌تواند تا حدودی بازار خودروی ایران را آرام‌تر و قیمت‌ها را منطقی‌تر کند.



نگرانی مدیرکل آژانس از افزایش تنش‌ها پس از ترور شهید فخری‌زاده


نگرانی مدیرکل آژانس از افزایش تنش‌ها پس از ترور شهید فخری‌زاده

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ابراز نگرانی درباره تشدید تنش‌ها پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده، در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت که ایران نباید تصمیم خود را برای افزایش غنی‌سازی اجرایی کند.


به گزارش ایسنا، رافائل گروسی در اولین اظهار نظر خود پس از ترور جنایتکارانه محسن فخری زاده دانشمند برجسته کشورمان در حوزه دفاعی و هسته ای در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز نسبت به افزایش تنش ها پس از این ترور هشدار داد.


گروسی با بیان اینکه "ایران نباید تهدیدات خود برای افزایش غنی سازی و اخراج بازرسان آژانس را اجرایی کند" مدعی شد: اگر این اقدامات عملی شود، انحراف بیشتر از تعهداتی محسوب می شود که ایران در زمان پیوستن به توافق (هسته‌ای) پذیرفته است.


وی ادامه داد: نمی‌توانم تصور کنم که چه کسی در چنین شرایطی پیروز خواهد شد. اگر محدودیتی برای بازرسان آژانس در نتیجه این یا هر وضعیت دیگری اتفاق بیفتد، کار آنها با مشکل مواجه می ‌شود.


مدیرکل آژانس خاطر نشان کرد: ما به طور کاملا شفاف می‌بایست در این خصوص اطلاع رسانی کنیم. ما باید درباره چیزی که در حال رخ دادن است با جهان کاملا شفاف باشیم و این خود، به هیچ کسی ازجمله ایران کمکی نمی کند.


وی درباره ترور شهید محسن فخری زاده گفت: من امیدوار بودم که چنین اتفاقاتی نه در گذشته رخ داده بود و نه در آینده پیش آید. این کاملا مشخص است. من رئیس یک سازمان بین‌المللی هستم که با صلح، امنیت و عدم اشاعه سر و کار دارد. بنابراین امیدوارم که دیگر تنشی وجود نداشته باشد.


گروسی همچنین افزود: امیدوارم که ما  بتوانیم به کار خود، آن گونه که باید ادامه دهیم.


مدیرکل آژانس درباره ادعاها مبنی بر وجود مواد آغشته به رادیواکتیو در منطقه تورغوزآباد گفت که لازم است در این باره توضیح داده شود.


وی در ادامه مدعی شد: ما پاسخ های درستی دریافت نمی کنیم. بنابراین اصرار داریم که یک پاسخ مطلوب به دست آوریم.


به گزارش ایسنا، ایران پس از آنکه آمریکا به طور یک جانبه از برجام خارج شد و تحریم ها را علیه کشورمان بازگرداند و همچنین در پی عمل نکردن اروپا به تعهدات برجامی‌اش در راستای توسعه و بهبود روابط اقتصادی ایران، اقدام به کاهش تعهدات برجامی به صورت گام به گام کرده است.


اما کشورهای اروپایی طرف برجام و آزانس بین المللی انرژی بین المللی در طول این مدت بدون اشاره به عدم پایبندی به تعهدات خود همواره از ایران خواسته اند تا از کاهش تعهدات خود دست بردارد و به آنچه اجرای کامل برجام می خوانند، بازگردد.


بهبود ۲۴ هزار و ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های البرز


بهبود ۲۴ هزار و ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های البرز


دکتر محمد فتحی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در البرز، گفت: از دیروز تا امروز ۱۹ آذر ماه ۸۲ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به  ۲۴۲۱ نفر رسیده است.به گزارش ایسنا، وی افزود: مجموع کل  موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک، از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز  ۲۷ هزار و ۲۹۷ نفر  است.

فتحی با بیان اینکه در حال حاضر  تعداد ۶۵۴ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک، در مراکز درمانی بستری هستند افزود: از این تعداد، ابتلای  ۳۰۰  نفر به بیماری  کووید ۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است.

وی افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به  ۲۴۲۱ نفر رسیده است.

فتحی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۲۴ هزار و ۲۱۴  نفر  از مراکز درمانی ترخیص شده اند

ایران می‌گوید «هزار میلیارد تومان» در بودجه ۱۴۰۰ به خرید واکسن کرونا اختصاص داده است


مژگان خانلو، سخنگوی بودجه ۱۴۰۰، روز دوشنبه ۱۷ آذر از رشد «۱۳۸» درصدی اعتبارات وزارت بهداشت ایران در سال آینده خبر داد و گفت یک‌هزار میلیارد تومان برای خرید واکسن کرونا اختصاص یافته است.


این خبر در حالی اعلام می‌شود که پیش از این حمید پوراصغری، معاون امور علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه بودجه، گفته بود خرید و واردات واکسن خارجی کرونا در لایحه بودجه سال۱۴۰۰ ردیف مستقلی ندارد.


به گفته پوراصغری، اما در زیر مجموعه ردیف دارو و شیرخشک اعتباری برای آن تعیین شده است.


سخنگوی بودجه ۱۴۰۰ در حالی از اختصاص اعتبار برای خرید واکسن خبر داده است، که پیشتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، گفته بود ایران برای نقل‌وانتقال ارز مربوط به خرید واکسن به حساب سازمان جهانی بهداشت نیازمند مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکاست و این مسیر «با مانع مواجه شده است».


سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نیز روز پنجم آذر خبر داد که ایران قصد دارد در قالب دو قرارداد با کمپانی‌های خارجی، ۴۲ میلیون دوز واکسن بخرد ولی به نحوه تامین مالی این قراردادها اشاره‌ای نکرد.


مقام‌های وزارت بهداشت در حالی از برنامه‌ریزی برای خرید واکسن‌های خارجی خبر می‌دهند که تاکنون آزمایش‌های بالینی دو واکسن فایزر-بیون‌تک و مدرنا مراحل نهایی خود را پشت سر گذاشته‌اند و بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و اسرائیل دوزهای این واکسن‌ها را پیش خرید کرده‌اند.


بریتانیا از روز سه‌شنبه برنامه واکسیناسیون خود را آغاز کرده و آلمان نیز اعلام کرده که از ماه ژانویه این برنامه را اجرایی می‌کند.


واکسن‌های روسی و چینی که ایران امیدوار است آن‌ها را خریداری کند هنوز در مرحله آزمایشی هستند.


بودجه 1400 ایران چگونه بودجه‌ای خواهد بود؟

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران


نوبخت: بزرگ‌ترین مشکل برای تدوین لایحه بودجه سال آینده، قطعیت‌ها و عدم قطعیت هاست.

 محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت که  بزرگ‌ترین مشکل برای تدوین لایحه بودجه سال آینده، قطعیت‌ها و عدم قطعیت هاست و انتظار این است که پیش‌بینی‌ها درست باشد.


وی در ادامه افزود:« بودجه به‌صورت سه ماهه به دستگاه‌ها پرداخت می‌شود که باید برای دریافت بودجه سه ماهه دوم اهداف تعیین شده در سه ماهه اول را محقق کنند. درپایان سه ماهه نخست عملکرد دستگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و طبق این روش درصورت تحقق اهداف، بودجه سه ماهه دوم پرداخت خواهد شد.

بزرگ‌ترین مشکل برای تدوین لایحه بودجه سال آینده، قطعیت‌ها و عدم قطعیت هاست. انتظار این است که پیش‌بینی‌ها درست باشد.  طبق ماده اول قانون محاسبات، بودجه برنامه‌ای مشتمل بر پیش‌بینی منابع، برآورد مصارف برای امور مختلف و دسترسی به اهداف تعیین شده است و بنابراین کل بودجه‌های سنواتی یک پیش‌بینی است.

در هشت ماهه اول سال جاری براساس گزارش خزانه‌داری کل کشور، ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابعی که در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود محقق نشد. براین اساس به اندازه ۵۰ هزار میلیارد تومان باید از بودجه دستگاه‌ها کاهش می‌دادیم. دراین مدت ۳۱ هزار میلیارد تومان از بودجه‌ای که میان دستگاه‌ها تقسیم شده بود را صرفه‌جویی کردیم. مابقی آن نیز از محل تنخواهی که طبق قانون برای استفاده دولت پیش‌بینی شده است، تأمین کردیم. البته طبق قانون در سال‌جاری دولت اجازه استفاده از ۳۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی نزد خزانه‌داری کل را دارد که خوشبختانه از این مبلغ تنها ۱۹ هزار میلیارد تومان استفاده کرده‌ایم و همچنان ۲۰ هزار میلیارد تومان آن استفاده نشده و درواقع صرفه‌جویی شده است.
به‌همین جهت درحالی که در هشت ماهه امسال ۳۱ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی داشتیم، بودجه هزینه‌ای ۳۵ درصد نسبت به سال قبل بیشتر شد. از همین محل نیز ۵۳ درصد به پرداختی کارکنان افزوده شده است. درواقع باید «مستی و مستوری» کنیم، یعنی هم صرفه‌جویی کنیم و هم آنچه سهم مردم است کاهش نیابد.

درهمین راستا از سال گذشته تاکنون ۵۰ درصد به امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری اضافه شد. در فروردین ماه امسال نیز ۱۵ درصد به حقوق سالانه کارکنان افزوده شد. ضمن اینکه حقوق بازنشستگان نیزبا اجرای طرح همسان‌سازی ترمیم شد.

در بهار امسال نرخ رشد اقتصادی منفی ۴.۱درصد، زمستان سال قبل منفی ۵.۸ و تابستان سال قبل منفی ۱۰.۱ درصد بوده است که بهبود آن به مثبت ۲ دهم درصد علامت خوبی است. این نشان می‌دهد حتی با اعتبارات محدود نیز اگر هوشمندانه عمل کنیم، می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ بدون کسری بسته شده وکسری بودجه صفر است، اما تراز عملیاتی منفی است یعنی درآمدها و هزینه‌های ما ناتراز است. برای لایحه سال آینده ۸۴۱ هزارمیلیارد تومان منابع درنظر گرفته ایم، اما امکان ندارد که مجلس این رقم را افزایش ندهد. ممکن است که گفته شود این رقم زیاد است اما این مباحث به‌دلیل نبود اطلاعات و وقوف کامل نسبت به بودجه است.