گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم
گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم

۱۰۲ نماینده مجلس خواستار استیضاح وزیر اقتصاد به‌خاطر «افتضاح بورس» شدند



احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه، ۳۰ دی، از تحویل درخواست استیضاح وزیر اقتصاد به هیئت ‌رئیسه مجلس با محوریت بازار بورس خبر داد.

آقای نادری در پیامی توئیتری نوشت که طرح استیضاح وزیر اقتصاد دولت روحانی شامل ۱۱ محور است که ۱۰۲ تن از نمایندگان مجلس آن را امضا کرده‌اند و به‌گفته او «افتضاح بورس» در صدر همه محورهاست.

ظاهراً اشاره این نماینده به اتهام «دستکاری بازار سهام بورس» برمی‌گردد که مخالفان دولت ادعا می‌کنند از طریق آن دولت به تأمین کسری بودجه خود اقدام کرده است.

در فاصله فروردین تا مرداد سال جاری، شاخص کل بورس تهران با جهش شگفت‌آور از ۵۰۰ هزار واحد به بالای دو میلیون واحد رسید، اما در پایان مرداد این شاخص از بالای دو میلیون واحد به کانال یک میلیون و دویست هزار واحد سقوط کرد.

احمد نادری در پیام توئیتری خود بازار بورس را «قتلگاه کازینوی دولتی» خوانده و نوشته است آن‌ها که در تلویزیون مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کردند، امروز بایستی پاسخگو باشند.

برای به جریان افتادن طرح استیضاح، این طرح باید ابتدا توسط هیئت ‌رئیسه مجلس به‌ طور رسمی اعلام وصول شود.

تابستان امسال برخی نمایندگان مجلس خواستار استیضاح رئیس‌ جمهوری ازجمله در مورد مسائل اقتصادی شده بودند، ولی پس از مخالفت تلویحی رهبر جمهوری اسلامی، این درخواست منتفی شد.

علی خامنه‌ای پس از آن در دیدار با نمایندگان مجلس گفت: «اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند» و «پی‌گیری امور به ‌هیچ ‌وجه سست نشود».

صبح دوشنبه ۲۹دی، سهامداران مالباخته بازار بورس در تهران در اعتراض به افت شدید قیمت سهام تجمع اعتراضی برپا کردند.

تجمع سهامداران معترض مقابل ساختمان بورس امروز ۲۹ دی ۹۹ + فیلم

صبح دوشنبه ۲۹دی، سهامداران مالباخته بازار بورس در تهران در اعتراض به افت شدید قیمت سهام تجمع اعتراضی برپا کردند. مردمی که سرمایه‌هایشان را در سیاه بازی بورس رژیم باخته‌اند، پرچم سازمان بورس را پایین کشیدند و شعار می‌دادند: «مرگ بر این دولت مردم‌فریب» و «روحانی دروغگو کجایی کجایی». هنگامی هم که گزمه‌های حکومتی، برای مقابله با آنها آمدند، مردم در مقابل آنها ایستادند و شعار دادند: «بی‌شرف، بی‌شرف!».

آخوند روحانی از مدتها قبل برای بورس تبلیغ می‌کرد که برای مردم بورس مطمئن‌ترین جا «برای آینده‌شان برای دارایی‌هایشان» است... مردم بدانند سکه جای سرمایه‌گذاری نیست دلار جای سرمایه‌گذاری نیست اما بورس جای سرمایه‌گذاری است ما می‌خواهیم مردم را از یک طریق مطمئن نه طریقی که امروز برای آن فایده داشته باشد فردا ضرر کند. . ». (آخوند روحانی در جلسهٔ هیأت دولت- ۲۲مرداد ۹۹).
روحانی حتی تا همین چندی پیش هم که آشکار شده بود بورس صرفاً «کلاه گشادی» برای غارت مردم بوده، باز وعده می‌داد که «بورس سال بعد هم نقش محوری در اقتصاد خواهد داشت» (۳دی۹۹)، اما سقوط آسانسوری ارزش سهام بورس نشان داد تا کجا این وعده‌های سران رژیم تو خالی و برای ربودن دارایی‌های مردم بوده است.
بورس، بازی کثیف برای غارت ته‌ماندهٔ جیب مردم
خامنه‌ای و روحانی به‌روشنی از وضعیت بحرانی معیشت مردم و فقر و نداری آنها خبر دارند؛ تا جایی که باندهای متخاصم رژیم در وحشت از پیامدهای اجتماعی این وضعیت، خطاب به روحانی می‌گویند: «مگر وضعیت معیشت مردم را نمی‌دانید. باید شرم کنید. چند دقیقه از دفتر کارتان خارج شوید و ببینید چه فشار کمرشکن اقتصادی بر دوش مردم سنگینی می‌کند. هر روز و هر ساعت قیمت کالاهای اساسی در حال افزایش است» (حسین پور-عضو مجلس ارتجاع-۲۹دی)؛ اما حتی در چنین وضعیتی، درست مانند داروغه در داستان رابین‌هود که یک سکه به کف کاسهٔ فقیر می‌کوبید و چند سکهٔ پرتاب شده ناشی از ضربه آن را گرفته و در جیب می‌گذاشت، روحانی هم با تبلیغات فراوان از سودآوری! بورس، مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس به‌عنوان یک محل کاملاً مطمئن تشویق می‌کرد؛ و با وارد کردن شرکتهای ورشکسته یا حتی شرکتهایی که تنها بر روی کاغذ وجود داشتند، سهام آنها را با حقه‌بازی و به‌طور صوری بالا بردند اما پس از این‌که مردم به امید به دست آوردن سود، دارایی‌هایشان را صرف خرید این سهام کردند، ناگهان این بادکنک ترکید و سقوط آسانسوری سهام پوشالی، دارایی‌های آنها را مانند برف در آفتاب تابستان ذوب و مضمحل کرد. تا آنجا که روزنامه‌های حکومتی هم می‌نوشتند: روشن شد که «روند حرکتی بازار سرمایه (بورس) بیش از ۶ ماه است با اخلال روبه‌روست» (روزنامهٔ حکومتی سیاست روز-۲۹دی) و «سرمایهٔ سهامداران روزبه‌روز در کورهٔ پول سوزی بورس می‌سوزد» (همان منبع)؛ و حاصل سوختن این سرمایهٔ مردم این بود که دولت از این، دست‌کم ۳۲۰هزار میلیارد تومان از مردم چپاول کرده است (سیاست روز-۲۹دی).
محصول برپا کردن غارتکده‌ای به نام بورس، مردمی مالباخته بودند که مایملکشان از «طریق مطمئن» بورس به جیب حاکمیت برای هزینه‌های تروریسم، سرکوب و البته به جیب آقاها و آقازاده‌ها منتقل شد!
تلنبار خشم
البته این غارتگری از چشم مردم پنهان نیست، به‌ویژه «سیاست‌های (حاکمیت)» از جمله در بورس «تنها به ضعیف‌تر شد سفره‌های (مردم) منجر شده است» (روزنامهٔ حکومتی ابتکار-۲۹دی)؛ تا جایی که سرکردهٔ پیشین سپاه پاسداران و دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در وحشت از پیامدهای خشم اجتماعی، با حمله به روحانی و ریختن اشک تمساح برای مردم، توئیت می‌کند: «آقای روحانی در پاسخ به نگرانی اقتصاددانها گفته بود «پنبه در گوش» خود بگذارید که خبرهای مثبت بورس ما را نشنوید! ظاهراً خود نیز چنین کرده است. یک مسلمان، پنبه را از گوش رئیس‌جمهور در آورد که صدای مردم ستمدیده را بشنود!» (پاسدار رضایی-۲۹دی). اما کیست که نداند روحانی در این بزرگترین کلاهبرداری قرن مجری و وردست خلیفهٔ ارتجاع بوده است.
به هر رو اکنون تجمعات اعتراضی پیاپی مردم مالباخته در بورس، از جمله تجمع ۲۹دی آنها با شعار «مرگ بر این دولت مردم‌فریب»، نشان از خشمی متکاثف دارد. خشمی ناشی از ۴۱سال دزدی، چپاول، سرکوب، توهین و ظلم و استثمار. خشمی که دیر نیست به‌صورت قیامی آتشین فوران کند و تمامی دستگاه و ساختار فاسد حاکمیت دزدسالار ولایت فقیه را بسوزاند و خاکستر کند.

تعطیلی مراکز توزیع و فروش انواع مواد پروتئینی در محدوده منطقه ۱۶


تعطیلی مراکز توزیع و فروش انواع مواد پروتئینی در محدوده منطقه ۱۶

شهردار تهران در پی تذکر عضو شورای شهر تهران در مورد لزوم تعطیلی مراکز توزیع مواد پروتئینی در محدوده منطقه ۱۶ اعلام کرد:رای قطعی تعطیلی  برای واحدهای فوق الذکر و به متصدیان مربوطه ابلاغ شد.

در پی تذکر مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در خصوص ساماندهی مراکز توزیع گوشت تهران، پیروز حناچی  شهردار تهران با ارسال نامه ای به رئیس شورای شهر در مورد این تذکر توضیح داد: "با توجه به مزاحمت های ترافیکی، آلودگی زیست محیطی و صوتی ناشی از فعالیت واحدهای توزیع و فروش انواع مواد پروتئینی شامل گوشت گوسفندی، گاوی، ماکیان، مرغ و پرندگان و... در راسته خیابان های شهید فاطمی، شهید شیرمحمدی و شهید کارگر سامانی و کلیه مسیرهای منشعب از خیابان های یاد شده در محدوده منطقه ۱۶ برای کلیه واحدهای صنفی مستقر در این محدوده مطابق تبصره بند ۴۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری رای تعطیلی صادر و ابلاغ شد."

بنا براعلام دفتر این عضو شورای شهر، حناچی در ادامه نامه اش نوشت: "به دنبال اعتراض متصدیان به آرای صادره و ارجاع پرونده ها به کمیسیون موضوع تبصره یاد شده در آن شورای محترم، رای قطعی تعطیلی  برای واحدهای فوق الذکر و به متصدیان مربوطه ابلاغ شد."

دولت ایران از واردات بیش از ۱۹ میلیون دوز واکسن خارجی کرونا تا دو ماه آینده خبر داد



علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته است دولت ایران برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دوز واکسن، ۵۲ میلیون دلار پرداخت کرده است و این واکسن‌ها تا دو ماه آینده وارد ایران می‌شوند.

او توضیح نداده است این واکسن‌ها از چه نوعی هستند و از کدام کشور خریداری شده‌اند ولی گفته است که علاوه بر این واکسن‌ها، احتمالا دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن هم از چین و روسیه تا پایان سال وارد کشور می‌شود.

آقای رئیسی گفته است با واردات این میزان از واکسن، «این امکان ایجاد می شود که تا قبل از پایان سال جاری واکسیناسیون را آغاز کنیم».

در طول یک ماه گذشته، خرید و واردات واکسن خارجی با حاشیه‌های زیادی مواجه بوده است.

مقام‌های حکومت ایران ابتدا اعلام کردند که به دلیل تحریم‌های آمریکا و مشکلاتی که در مسیر نقل و انتقال ارز وجود دارد، امکان خرید و واردات واکسن خارجی کرونا ندارند ولی پس از مدتی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که خرید و واردات واکسن کرونای آمریکایی و بریتانیایی ممنوع است.

سخنان‌ رهبر جمهوری اسلامی با واکنش‌های گسترده منفی زیادی در داخل و خارج از کشور مواجه شد و مقام‌های سازمان جهانی بهداشت از حکومت ایران خواستند که موضوع واکسن سیاسی نشود.

در تازه‌ترین اظهارنظر درباره واردات واکسن خارجی، مینو محرز، عضو کمیته ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته است که واکسن کرونا تایید‌شده از «هر کشوری» که باشد، باید تزریق شود.

او که پیش از این به عنوان مسئول ارزیابی علمی واکسن کرونا در ایران معرفی شده، تاکید کرده است که واکسن‌های تولید شده «همگی باعث افزایش سطح ایمنی در برابر کرونا می‌شوند».

در روزهای اخیر، در رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و صداوسیما گزارش‌های متعددی درباره ایمنی ضعیف واکسن خارجی کرونا به ویژه واکسن آمریکایی فایزر منتشر شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که فایزر به عنوان یک کمپانی آمریکایی توانسته نخستین واکسن موثر برای ویروس کرونا را در مدتی بی‌سابقه یعنی کمتر از یک سال تولید کند و تزریق این واکسن با تایید کارشناسان جهان چند هفته‌ای است که در چندین کشور آغاز شده و باقی کشورها نیز در صف خرید آنها هستند.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و نمایندگان مجلس همزمان با مخالفت با واردات واکسن خارجی، از تولید واکسن داخلی توسط «ستاد اجرایی فرمان امام» حمایت می‌کنند.

این ستاد که از نهادهای اقتصادی زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، سابقه‌ای در زمینه تولید واکسن ندارد ولی در ماه‌های اخیر درباره تولید واکسن کرونا در ایران برنامه‌ریزی و تبلیغات زیادی کرده است.

آتش‌سوزی‌های گسترده در «۸۱ نقطه» از جنگل‌های گیلان




گزارش رسانه‌های داخلی حاکی است که ۸۱ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان طی چند روز گذشته ده‌ها هکتار از جنگل‌ها را به کام آتش کشیده است.

 ۳۵ هکتار جنگل سوخته، اما خبرگزاری ایسنا از قول فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان از درگیر شدن ۱۴۰ هکتار از جنگل‌های گیلان با حریق خبر داده است.

محمد قربانی لرد فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان گفته است از ۲۰ دی ‌ماه در مجموع ۸۱ فقره حریق در سطح جنگل های استان گیلان به وقوع پیوسته که ۶۱ فقره از این آتش سوزی ها طی سه روز گذشته رخ داده است.

وی مدعی شد «گستره آتش‌سوزی در هر فقره، زیر یک هکتار است و بیشتر سطحی بوده و آسیبی به تنه و تاج درختان وارد نشده است».

این در حالی است که تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی از آتش‌سوزی درختان جنگلی حکایت دارد.

امیر مرادی مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز به ایرنا گفته است بیشترین تعداد آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان‌های آستارا، سیاهکل و رودسر روی داد.
وی گفت حریق جنگلی در ۱۰ شهرستان «مهار» شده و عملیات اطفای حریق در جنگل‌های سیاهکل و رودسر ادامه دارد.

مقامات ایران می‌گویند وزش باد عملیات مهار آتش‌سوزی را با مشکل مواجه کرده است.

وی علت آتش‌سوزی‌ها را «وزش بادهای گرم و شدید در گیلان طی یک هفته گذشته» عنوان کرد. اظهارات وی در حالی است که دمای هوای این مناطق طی روزهای گذشته حدود ۱۱ درجه و آسمان نیز نیمه ابری بوده است.

همچنین تصاویری از رسیدن حریق به مناطق مسکونی در استان گیلان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که آقای مرادی نیز آن را تایید کرده است.

مسعود مولانا، عضو شورای هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی ایران می‌گوید از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مساحت جنگل‌های شمال کشور اکنون تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده که ۹۰ درصد آن نیز از حالت پایدار خارج شده است.