گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم
گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم

انتقاد روزنامه کیهان از تغییر نام یک خیابان در تهران به صمد بهرنگی


روزنامه کیهان از تغییر نام یک خیابان در تهران به نام صمد بهرنگی که از او به عنوان «مبلغ اندیشه‌های مارکسیستی» نام برده، انتقاد کرد.


شورای شهر تهران روز یک‌شنبه، ۳۰ خرداد با نامگذاری کوچه‌هایی به نام صمد بهرنگی، مهدی آذریزدی، هوشنگ مرادی کرمانی و جبار باغچه‌بان در حوالی خیابان حجاب موافقت کرد.


یک روز پس از این مصوبه شورای شهر تهران، روزنامه کیهان وابسته به بیت رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه، ۳۱ خرداد در یادداشتی، این اقدام را به دلیل «کسب آرای نامزدهای متمایل به جبهه انقلاب در انتخابات ۲۸ خرداد» عنوان کرد و هدف شورا را «انتقام‌گیری از مردم» دانست.


در ادامه این یادداشت آمده است: «هر چند که آثار صمد بهرنگی به دلیل فضای آزاد بعد از پیروزی انقلاب امکان انتشار یافتند، اما جای سؤال است که چرا اعضای شورای شهر نام وی را که از نویسندگان محبوب گروهک‌های مارکسیستی بود برای یک معبر انتخاب کردند.»


صمد بهرنگی داستان‌نویس، مترجم و منتقد اجتماعی، سال ۱۳۱۸ در تبریز به دنیا آمد و در سال ۱۳۴۷ در رود ارس غرق و جسدش چند روز بعد پیدا شد.


کتاب «ماهی سیاه کوچولو» مشهورترین اثر این نویسنده تا مدت‌ها به عنوان بیانه غیررسمی سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران به شمار می‌رفت.


صمد بهرنگی گرایش به افکار چپ داشت.

حمایت کارکنان شرکت نفت فلات قاره منطقه خارک از اعتصاب همکاران خود در شرکت پایانه های نفتی منطقه خارک

حمایت کارکنان شرکت نفت فلات قاره منطقه خارک از اعتصاب همکاران خود در شرکت پایانه های نفتی منطقه خارک

روز جمعه و شنبه کارکنان رسمی عملیاتی نفت در شرکت پایانه های نفتی منطقه خارک دست به اعتصاب زده و از تحویل و پهلوگیری کشتی هایی که قصد بارگیری نفت خام داشتند خودداری کردند.

اعتصاب اخطاری این کارکنان در اعتراض به عدم اصلاح افزایشات عمومی حقوق و عدم بارگذاری استیت در حقوق خردادماه صورت گرفت.

کارکنان شرکت نفت فلات قاره منطقه خارک نیز با تجمع مقابل ساختمان مرکزی شرکت و با در دست داشتن کاغذ نوشته‌های از اعتصاب همکاران خود در شرکت پایانه‌ها حمایت کردند.

عفو بین‌الملل: رئیسی باید تحت تحقیقات کیفری قرار گیرد

در نخستین واکنش حقوق بشری، سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اعدام‌ هزاران زندانی در تابستان سال ۶۷،‌ می‌گوید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور آینده ایران، باید «به خاطر جرائم بین‌المللی» تحت تعقیب کیفری قرار گیرد.

این سازمان در بیانیه‌ای که روز شنبه، ۲۹ خرداد، در واکنش به اعلام نام ابراهیم رئیسی به عنوان پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ایران منتشر کرد تاکید می‌کند که چنین اتفاقی «نمودی فجیع از قصور جامعه بین‌المللی در رسیدگی به بحران مصونیت ساختاری در ایران است».

در تابستان سال ۶۷ که شمار زیادی از زندانیان سیاسی به دستور روح‌الله خمینی به قتل رسیدند، ابراهیم رئیسی معاون دادستان تهران و یکی از اعضای هیئت مشهور به «هیئت مرگ» بود که تصمیم‌گیری دربارهٔ اعدام زندانیان به آن واگذار شده بود.

حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه و قائم مقام وقت خمینی، در دیدار با اعضای این هیئت، آن اعدام‌ها را «بزرگ‌ترین جنایت در تاریخ جمهوری اسلامی» توصیف کرد و گفت در تاریخ از اعضای این هیئت به عنوان «جنایتکار» نام خواهند برد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز با اشاره به این رویدادها از آن به عنوان «جنایت علیه بشریت» نام برده و اتهامات ابراهیم رئیسی را «قتل، ناپدیدسازی قهری و شکنجه در ابعاد گسترده و سازمان‌یافته» اعلام کرده است.

در بخش دیگری از بیانیه عفو بین‌الملل به سابقه ابراهیم رئیسی در دوران ریاست او بر قوه قضاییه اشاره شده و «دستگیری بی‌ضابطه هزاران» مخالف و معترض حکومت و دادن «مصونیت مطلق به مسئولان دولتی و نیروهای امنیتی» که «مسئول کشتار صدها مرد، زن و کودک طی اعتراضات سراسری آبان ۹۸» بوده‌اند، به عنوان نمونه‌ای دیگر از سوابق ابراهیم رئیسی یاد شده است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از وضعیت موجود که باعث شده است مقام‌های جمهوری اسلامی «از عدالت بگریزند و به جای آن، به مناصب بالای قدرت دست یابند» تاکید کرده است که این وضعیت علاوه بر اعمال «تأثیری ویرانگر بر قربانیان و خانواده‌های آنان»، کمک کرده است که «زمینه ارتکاب مکرر جرایم بین‌المللی و نقض حقوق بشر در ایران به شکلی گسترده و نظام‌مند فراهم» شود.

این سازمان بین‌الملی از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است که با «تأسیس یک مکانیسم بی‌طرف و مستقل» کمک کنند تا «شواهد و اسناد مرتبط با جدی‌ترین جرایم بین‌المللی ارتکاب ‌یافته در ایران» تقویت شوند تا «زمینه دادرسی‌های کیفری مستقل و عادلانه» علیه مقام‌های حکومت ایران فراهم شود.

در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران، بازماندگان اعدام‌های تابستان ۶۷ و خانواده قربانیان کشتار آبان ۹۸، در بیانیه‌های متعددی با اشاره به سوابق ابراهیم رئیسی در این رویدادها، خواستار تحریم انتخابات و دادخواهی برای رسیدن به عدالت شدند.

انتخابات ۱۴۰۰؛ درخواست ۴۵ نهاد اینترنتی و حقوق بشری برای تضمین دسترسی مردم به اینترنت

۴۵ سازمان و نهاد مدنی مدافع حقوق و آزادی‌های اینترنتی ایرانی و بین‌المللی در نامه‌‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهوری ایران خواستار احترام به حق دسترسی شهروندان به اینترنت در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شدند.

این نامه برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای عالی امنیت ملی، کارگروه تعیین محتوای مجرمانه، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات و شماری دیگری از نهادهای جمهوری اسلامی نیز ارسال شده است.

در این نامه درخواست شده که علی خامنه‌ای و حسن روحانی تضمین کنند که در جریان انتخابات (قبل، هنگام و بعد از برگزاری)، شهروندان امکان دسترسی به اینترنت، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف و سایر کانال‌های ارتباطی را خواهند داشت.

در این نامه آمده است: در جامعه‌ای چون ایران که فضاهای عمومی به شدت از سوی حاکمیت کنترل می‌شود و امکان برگزاری تجمع با تبعیض حکومتی روبرو است، اینترنت، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در بیان آزادانه نظرات و نیز اعتراضات از جمله هنگام انتخابات دارد.

نویسندگان این نامه نوشته‌اند فراهم‌شدن امکان برقراری ارتباط، مناظره و کسب اطلاعات و آشنایی با نظرات نامزدهای انتخاباتی در کنار گزارش نقض حقوق و آزادی‌های فردی از امکاناتی است که ارتباطات مجازی در اختیار شهروندان ایران قرار می‌دهد.

این درخواست در شرایطی مطرح شده که در هفته‌های اخیر شماری از روزنامه‌نگاران و فعالان داخل ایران، اعلام کرده‌اند که مقام‌های امنیتی در تماس به آن‌ها هشدار داده‌اند که انتقاد از ابراهیم رئیسی، نامزد اصلی نظام جمهوری اسلامی در انتخابات، تحمل نخواهد شد.

در این نامه به سابقه قطع اینترنت در ایران و مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از جمله در جریان اعتراضات آبان ۹۸، و در جریان تازه‌ترین ناآرامی‌ها در استان سیستان بلوچستان و نیز فیلترینگ پیام‌رسان سیگنال و کلاب‌هاوس در ایران اشاره شده است.

درخواست‌های مشخص دیگر در این نامه از مقام‌های جمهوری اسلامی عبارتند از: توقف مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و وب‌سایت‌های مختلف، توقف جلوگیری از استفاده شهروندان از وی‌پی‌ان‌ها برای دسترسی به این شبکه‌ها، فراهم کردن دسترسی با کیفیت و ایمن برای همه شهروندان طی انتخابات و دستور به همه شرکت‌های اینترنتی برای اطلاع‌رسانی عمومی درباره هرگونه اختلال احتمالی.

این نامه را سازمان‌هایی چون بنیاد عبدالرحمن برومند، بنیاد سیامک پورزند، آرتیکل ۱۹، مرکز حقوق بشر در ایران، دیده‌بان حقوق بشر، فعالان حقوق بشر در ایران و اتحاد برای ایران امضا کرده‌اند.

حکومت ایران به طور معمول در جریان اعتراض‌های سال‌های اخیر اقدام به قطع اینترنت کرده است که در برخی رویدادها مثل اعتراض‌های آبان ۹۸ به قطع چند روزه اینترنت منجر شد.

در اعتراض‌های آبان ۹۸ اینترنت در سیستان و بلوچستان نیز قطع شد و به گفته این نهادهای حقوق بشری «در آن برهه، با توجه به ادامه اعتراضات در سیستان و بلوچستان این استان یکی از آخرین مناطقی بود که اینترنت به آن بازگشت».

اوایل اسفند سال ۹۹، سازمان عفو بین‌الملل به همراه سه گروه حقوق‌ بشری «آرتیکل ۱۹، اکسس نا و گروه میان» در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به اعتراضات سراوان و «قطعی تقریبا کامل اینترنت در استان سیستان و بلوچستان» نوشتند این اقدام برای «پنهان کردن ارتکاب نقض جدی حقوق بشر و جرائم بین‌المللی مانند قتل‌های فراقضایی» انجام می‌شود.

شناسایی بیش از ده هزار بیمار کرونایی دیگر در ایران در یک شبانه‌روز



 

 وزارت بهداشت ایران می‌گوید در شبانه‌روز گذشته کشور ۱۰ هزار و ۴۸۷ بیمار کووید ۱۹ شناسایی شدند و با این حساب، مجموع بیماران این ویروس در ایران به سه میلیون و ۶۰ هزار و ۱۳۵ نفر رسیده است.


به گفته مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۹ بیمار کووید ۱۹ نیز جان خود را از دست دادند و آمار رسمی مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۸۲ هزار و ۴۸۰ نفر رسید.


آمارهای روزانه که توسط وزارت بهداشت ایران منتشر می‌شود مورد تردید جدی منابع مستقل است و کارشناسان آمارهای واقعی را چند برابر آمارهای رسمی ارزیابی می‌کنند.


واکسیناسیون در ایران نیز به کندی پیش می‌رود و در حال حاضر شمار افرادی که هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند کمتر از ۹۰۰ هزار نفر است.


وزارت بهداشت امروز چهارشنبه گفت که تاکنون ۴ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۲۲۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸۷۸ هزار و ۶۹۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۹۲۲ دُز رسید.


محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌ جمهور ایران، روز چهارشنبه گفت که «قرار بود طبق برنامه زمان‌بندی شده ۱۰ میلیون واکسن خریداری شده در کشور توزیع شود که با مشکل بوجود آمده برای کشور فروشنده به تأخیر افتاد. محموله جدید واکسن امشب وارد کشور می‌شود.»