گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم
گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم

تحریم انتخابات۱۴۰۰: دفاع خانواده زندانیان اعدام‌شده و کشته‌شدگان آبان ۹۸ از تحریم انتخابات.

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، خانواده‌های برخی از کشته‌شدگان و اعدامی‌ها در ایران، تاکید بر تحریم صندوق رای را نتیجه نادیده‌گرفتن حق «اعتراض» و «دادخواهی» آنها از سوی جمهوری اسلامی دانستند.

این افراد که شامگاه پنج‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت، به دعوت مسیح علی‌نژاد فعال مدنی و کمپین رای بی رای در نشستی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس با عنوان «دادخواهی و نمایش انتخابات؛ کمپین رای بی‌رای» شرکت کرده بودند، شامل خانواده قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراینی که توسط سپاه سرنگون شد، خانواده برخی زندانیان اعدام‌شده و همچنین خانواده کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ بودند.

فرزانه انصاری‌فر، خواهر فرزاد انصاری‌فر، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در بهبهان در این نشست این پرسش را مطرح کرد که «ما وقتی در کشور خودمان حق اعتراض نداریم، چرا باید پای صندوق رای برویم؟»

وی تحریم انتخابات را واکنشی نسبت به بی‌اعتنایی مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به دادخواهی خانواده‌های کشته‌شدگان و در مقابل، «اغتشاشگر» نامیدن آنها عنوان کرد.

خانم انصاری فرد گفت مقام‌های جمهوری اسلامی «می‌گویند برای آرامش به پای صندوق رای بروید»، اما «تاکنون حاضر به انتشار گزارشی رسمی از شمار کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان این اعتراضات نشده‌اند».

محبوبه رمضانی، مادر پژمان قلی‌پور، یکی از معترضانی که در آبان ۹۸ کشته شد، نیز با تاکید بر اینکه دنبال دادخواهی است، گفت مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند فرزند او را «اشرار» با پنج گلوله به قتل رسانده‌اند ولی اجازه دادخواهی به آنها نمی‌دهند.

او از مقام‌های جمهوری اسلامی که بر مشارکت در انتخابات تاکید می‌کنند، پرسید: «این آقایان در این ۱۸ ماه کجا بودند؟ از چه چیز بچه‌های آبان می‌ترسید؟»

مادر پژمان قلی‌پور گفت که چطور فرزندش در مملکت خودش، به فاصله دو خیابان از محل زندگی‌اش، «امنیت» نداشته و به گفته آنها بدست «اشرار» به قتل رسیده، در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی مرتب ادعا می‌کنند که در ایران، «امنیت، حاکم است.»

پدر نوید بهبودی، از دیگر کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ نیز رای دادن در ایران را «بی‌تاثیر» دانست و جمهوری اسلامی را نظامی معرفی کرد که «۴۲ سال است جمهوری اسلامی می‌گیرد و می‌کشد.»

سعید افکاری، برادر نوید افکاری، ورزشکاری که در مرداد ۹۷ بازداشت و سپس اعدام شد نیز رای ندادن را «نه گفتن به ظلم» نامید.

او که دو برادر دیگرش به نام حبیب و وحید نیز در زندان و تحت شکنجه قرار دارند، تاکید کرد که رای ندادن، «بخشی از مسیری است که حتما باید برویم.»

اهورا اژدری، خواهر غنیمت اژدری از کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری اوکراین نیز که با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران سرنگون شد، از افرادی که قصد شرکت در انتخابات را دارند، پرسید: «آیا با تغییر رییس جمهوری، تغییری دیده‌اید؟ چرا باید به قاتلان عزیزان‌مان رای دهیم؟»

خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات و دیگر خشونت‌های حاکمیتی در ایران، در اظهارات خود، روایت‌هایی را از تهدید و آزار و اذیتی که مقام‌های قضایی و امنیتی به جای پاسخگویی، نسبت به آنها روا می‌دارند نیز مطرح کردند.

لادن بازرگان، خواهر بیژن بازرگان، زندانی سیاسی که در تابستان سال ۶۷ اعدام شد نیز از جمله افرادی بود که بر تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران تاکید کرد.

او در اظهارات خود گفت که سابقه جنبش دادخواهی در ایران، به پس از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد، اما تاکید کرد که این جنبش، بدنبال «خونخواهی» نیست و برای «اجرای عدالت» و جلوگیری از تکرار خشونت برای نسل جدید تلاش می‌‌کند.

پیش از آغاز ثبت‌نام نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، کارزارهای مختلف برای تحریم این انتخابات از جمله کارزار «رأی نمی‌دهم» و «رای بی رای» به راه افتاده بود.

شماری از خانواده‌های کسانی که در بیش از سه دههٔ گذشته در زندان و خیابان و آسمان ایران به دست عوامل قضایی یا امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند، از جمله مادران دادخواه، در این کارزارها با انتشار ویدئویی دلایل‌شان برای تحریم انتخابات۱۴۰۰ را بیان کرده‌اند.

در نشست روز گذشته، برخی فعالان سیاسی نیز حضور داشتند، از جمله حسین رونقی، فعال سیاسی و زندانی سیاسی پیشین، که گفت «بحث فقط بحث یک رای نیست، بلکه ما انتخاب می‌کنیم کجا بایستیم و کنار چه کسانی بایستیم و بحث را نباید به یک صندوق رای تقلیل داد.»

مجید توکلی، فعال پیشین دانشجویی و زندانی سیاسی سابق نیز در این نشست با دفاع از تحریم انتخابات گفت «معمولا وقتی به یک موضوع نه می‌گوییم، گفته می‌شود حرکت سلبی است اما وقتی کنار هم قرار می‌گیریم این نه تبدیل به یک همبستگی می‌شود».

ادامه فشار بر روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در آستانه انتخابات


آقای محمودیان در توییتر خود نوشت: «گفته‌اند با محدود سازی شبکه‌های مجازی مخالفند اما عواملشان در دستگاه قضایی هر روز به رسانه‌ها و فعالان تماس می‌گیرند تا مطالبشان علیه آقای رئیس را پاک کنند.»

این توییت بدون اشاره به نام کسی می‌افزاید که روز شنبه دو نفر تنها به خاطر توییت‌ علیه آقای رئیسی احضار شده‌اند.

روز چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت ماه رادیو فردا از فشارهای امنیتی و قضایی بر روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه ای خبر داده و نوشته بود که سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه و شعبه ۱۲ این دادسرا، اطلاعات سپاه، پلیس امنیت و پلیس فتا در تماس با تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای از آن‌ها خواسته‌اند که هیچ مطلبی علیه و در نقد ابراهیم رئیسی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر نکنند.

سجاد عابدی، روزنامه‌نگار که به اطلاعات اصفهان احضار شده روز پنج شنبه در اتاق خبر پارتی در کلاب هاوس گفت که به او درباره پروتکل های انتخاباتی «یادآوری» کرده‌اند.

او در توییتر خود نیز نوشت: «با من تماس گرفتند و با ادبیاتی کاملا مودبانه از بنده دعوت کردند و حتی ساعت حضور را هم خودم اعلام کردم. در آن جلسه فقط پروتکل‌های انتخاباتی و اخلاق رسانه‌ای پیرامون عدم تخریب نامزدها و تشویق مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات به من یادآوری شد.»

احسان بداغی، دیگر روزنامه‌نگاری است که در اتاق خبر پارتی در کلاب هاوس از تماس سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه با خود خبر داده و در توییتر خود نوشته است: «آقای دلفانی، سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه با من تماس گرفت. اولا برخوردشان بسیار مودبانه بود. ثانیا احضاری در کار نبود و فقط تذکر رعایت قانون در نوشته‌های انتخاباتی بود. ثالثا گفتند این تماس با فعالان رسانه‌ای همه جریان‌ها انجام شده.»

همچنین سیدپویان حسین‌پور، فعال رسانه‌ای اصول‌گرا از فشار بر فعالان رسانه‌ای منتقد علی لاریجانی در توییتر نوشته است: «هنوز نه به دار است و نه به بار است، فشار بر فعالان رسانه‌ای منتقد علی‌آقا شروع شده! فعلا سهم ما، تماس از دادسرای فرهنگ و رسانه و پلیس امنیت بود، تا بعد از این چه پیش آید! راستی کی بود دیروز در مورد دخالت در زندگی مردم نطق کرد؟!»

ادعای تازه پدر بابک خرمدین: دامادم را با کمک دخترم کشتم


اکبر خرمدین، پدر بابک خرمدین، کارگردان مقتول، مدعی شده است سال ۹۰ با مشارکت دخترش، آرزو اقدام به قتل دامادش کرده است و سپس در سال ۹۷ اقدام به قتل آرزو کرده است.

روزنامه همشهری در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت، منتشر کرده است، به نقل از اکبر خرمدین نوشته است که دلیل قتل دامادش «قاچاق آدم» و بدرفتاری با دخترش، آرزو بوده است.

بر اساس این گزارش، او بعد از قتل خواهرزاده‌اش به خانواده خواهرش گفته که او برای کار قاچاق به منطقه اشنویه رفته و بعد از مدتی که از او خبر نشد، همه گفتند که شاید قاچاقچی‌ها او را کشته‌اند.

اکبر خرمدین درباره انگیزه‌های کشتن دخترش هم گفته است که او پس از طلاق غیابی از شوهر مقتولش، معتاد و «فاسد» شده بود.

به گفته او، پسرش، بابک خرمدین پیشتر با بررسی فیلم دوربین‌های مداربسته در مورد قتل خواهرش توسط پدر و مادرش مشکوک شده بود.

به گفته آقای خرمدین، دختر دیگرش هم چهار ماه قبل با مراجعه به پلیس درباره خواهر مقتولش اعلام مفقودی کرده بود.

روز یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت بقایای جسد مثله‌شده بابک خرمدین، کارگردان سینمای ایران، در سطل زباله‌ای در شهرک اکباتان تهران کشف شده بود.

ساعاتی بعد پدر و مادر بابک خرمدین، در دادسرای جنایی اعتراف کردند که او را به قتل رسانده و جسد تکه‌تکه‌شده او را در سه نقطه تهران رها کرده‌اند.

پدر بابک خرمدین به اتهام مباشرت و مادر او به اتهام معاونت در قتل بازداشت هستند.

آن‌ها در اعتراف‌شان اظهار کردند که داماد خانواده خرمدین در سال ۱۳۹۰ و دختر خانواده در سال ۱۳۹۷ را به همان روش یعنی تکه‌تکه کردن جسد و انتقال به سطل زباله، به قتل رساندند.

بابک خرمدین، متولد ۱۳۵۳ و کارگردان سینما بود.

جان باختن ۵۰۰ راننده تاکسی در پی ابتلا به ویروس کرونا


مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری ایران از جان باختن ۵۰۰ نفر از رانندگان تاکسی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این کشور خبر داد.

 مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری ایران گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سهم حمل و نقل عمومی در انتقال و توسعه چرخه کرونا ویروس بیش از ۲۶ درصد است.

وی ادامه داد: از این رو ستاد ملی مبارزه با کرونا رانندگان حمل و نقل عمومی را از مشاغل در معرض خطر ابتلا به این ویروس شناسایی کرد و ضمن اعمال محدودیت‌هایی در این حوزه از جمله کاهش تعداد مسافر و جداسازی کابین راننده، الزاماتی همچون استفاده مستمر از لوازم ایمنی و ضد عفونی مکرر ناوگان را نیز تصویب و ابلاغ کرده است.

ضامنی گفت: به رغم رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در این بخش به علت تماس مستمر رانندگان با مسافران، شاهد افزایش ابتلای فعالان این عرصه به کرونا و افزایش فوتی ها هستیم.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری ایران گفت: با تاکید بر حساسیت و ضرورت ارائه خدمات توسط ناوگان تاکسیرانی در کشور و با هدف قطع زنجیره کرونا، به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته، رانندگان فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس اعلام وزارت بهداشت در اولویت سوم دریافت واکسن کرونا قرار گرفته‌اند اما با توجه به روند صعودی ابتلای رانندگان در موج چهارم کرونا درخواست تسریع در اجرای طرح واکسیناسیون رانندگان در کمترین زمان ممکن را داریم.

در حال حاضر ۳۱۸ هزار تاکسی در کشور و بیش از ۷۶ هزار دستگاه تاکسی در تهران فعال هستند که مسافران را جابه جا می کنند.

صبا کرد افشاری به اعتصاب غذای خود پایان داد

صبا کرد افشاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین که از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت دست به اعتصاب غذا زده بود، به اعتصاب خود پایان داد.

خواهر صبا کرد افشاری در حساب توئیتر خود نوشت که صبا به دلیل شرایط جسمانی و به خاطر مادرش که وارد اعتصاب غذا و دارو نشود به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

دادگاه انقلاب تهران صبا کرد افشاری، از اعضای کمپین مبارزه با حجاب اجباری را به اتهام «تشویق به فساد و فحشا» به ۱۵ سال حبس، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به هفت‌ونیم سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک‌ونیم سال حبس محکوم کرد.

راحله احمدی، مادر صبا کرد افشاری که از فعالیت‌های مدنی دخترش حمایت کرده بود هم به ۳۱ ماه زندان محکوم شد.

صبا کرد افشاری در اعتراض به محرومیت از ملاقات با مادرش که به دلیل بیماری، ناتوان از انجام کارهای شخصی خود در زندان است، دست به اعتصاب غذا زده بود.