گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم
گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم

ایران از جمله «بزرگ‌ترین تهدیدهای سایبری» برای کانادا


مرکز امنیت سایبری کانادا روز چهارشنبه در گزارشی ایران را در کنار سه کشور چین و روسیه و کره شمالی «بزرگ‌ترین تهدید» سایبری برای این کشور معرفی کرد.


خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه بر اساس یافته‌های این مرکز نوشت که چهار کشور مذکور «به احتمال زیاد» در حال تلاش هستند تا توانایی‌های خود را «برای ایجاد اخلال در زیرساخت‌های» کشور کانادا بالا ببرند.


از جمله این زیرساخت‌ها که می‌تواند از طرف چهار کشور در خطر باشد یکی هم سیستم تامین برق در کانادا است.


این مرکز کانادایی همچنین انتظار دارد که ایران و روسیه و چین و کره شمالی «مالکیت معنوی» مربوط به مبارزه با همه‌گیری کرونا در کانادا را هدف قرار دهند.


در چند سال اخیر به هکرهای مرتبط با حکومت ایران در گزارش‌های متعدد اشاره شده و رد پای آنها در حملات مختلف شناسایی شده و در مواردی این هکرها در خارج از ایران رسما به حمله سایبری و سرقت اطلاعات متهم شده‌اند.




بورس باز است، بازار طلا پانزده روز تعطیل می‌شود؛

بورس باز است، بازار طلا پانزده روز تعطیل می‌شود؛ با درخواست بانک‌ها برای تعطیلی دو هفته‌ای موافقت نشد

درحالی که رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران از تعطیلی پانزده روز کلیه واحدهای صنفی اتحادیه طلا و جواهر و سکه خبر داد، مدیران بورس از ادامه فعالیت آن خبر دادند و بانک‌ها نیز با وجود درخواست مدیران عامل برای تعطیلی دو هفته‌های با تصویب شورای پول و اعتبار ملزم به ادامه فعالیت شدند.

ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: «در پی گسترش شیوع کرونا و رشد مبتلایان و تلفات این بیماری ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم بر تعطیلی دو هفته‌ای اصناف غیر ضروری را تصویب کرد و طبق ابلاغ فرمانداری و اتاق اصناف همه واحدهای صنفی این اتحادیه اعم از واحدهای فروشنده طلا، جواهر، نقره و سکه که در خیابان و یا مجتمع‌های تجاری و حتی بازار تهران فعالیت دارند، از روز شنبه اول آذرماه ماه به مدت ۱۵ روز ملزم به تعطیلی هستند.»

آمار مبتلایان و بیماران به کرونا در حال افزایش است، باید مردم و اصناف همکاری لازم را برای کاهش تلفات و ریشه‌کن شدن این ویروس به کار بندند و من از همه اصناف به ویژه همکاران خودم می‌خواهم با شکیبایی، مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را اجرا کنند.


همزمان سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت که تاکنون هیچ‌گونه اطلاعی در رابطه با تعطیلی بورس به ماه اعلام نشده و به همین دلیل کماکان بورس فعال و برقرار است.


پیشتر حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، نیز روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه درباره طرح تعطیلی دو هفته‌ای تهران به دلیل شیوع کرونا، گفت که در صورت اجرای تعطیلی دو هفته‌ای بازار سرمایه تعطیل نمی‌شود.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه فعلا حرفی از تعطیلی بانک‌ها مطرح نشده است، افزود که قرار است بانک‌ها با حداقل نیرو کار خود را ادامه دهند و بازار سرمایه نیز تعطیل نمی‌شود. او تاکید کرد که فقط در صورتی که تعطیلی بانک‌ها از سوی هیات دولت به‌طور رسمی اعلام شود، بورس هم تعطیل خواهد شد.


از سوی دیگر روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه «کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی» و «شورای هماهنگی بانک‌ها»  در دو نامه جداگانه خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا و علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا خواستار تعطیلی دوهفته‌ای بانک‌ها شدند.


در بخشی از این دو نامه خطاب به رحمانی فضلی و علیرضا رییسی آمده است که «از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون حدود ۲۰ هزار نفر از همکاران حین انجام وظیفه به ویروس کرونا مبتلا و بیش از ۱۵۰ نفر» از کارکنان بانک‌ها جان‌باخته‌اند و در حال حاضر نیز «تعداد کثیری از پرسنل بانک‌ها یا در بیمارستان بستری شده‌اند یا در قرنطینه هستند».


این دو تشکل بانکی که اعضای آن مدیران همه بانک‌ها و موسسات اعتباری ایران هستند، تاکید کردند که در حال حاضر اکثر خدمات بانکی به صورت غیرحضوری  و به صورت اینترنتی و آنلاین ارائه می‌شود و تعطیلی بانک‌ها وقفه‌ای در زندگی مردم ایجاد نمی‌کند.


آنها در این نامه‌‎ها خطاب به ستاد ملی مقابله با کرونا نوشتند که اگر این ستاد اجازه تعطیلی کل شبکه بانکی را نمی‌دهد، دست‌کم پیشنهاد دورکاری کارکنان با حضور یک‌سوم پرسنل را بررسی و با آن موافقت کند.


روابط عمومی بانک مرکزی اما روز چهارشنبه اعلام کرد که شورای پول و اعتبار در جلسه خود با تاکید بر لزوم ادامه فعالیت بانک‌ها، تصویب کرده است که حتی شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری در مناطق قرمز نیز باید با یک دوم نیروی انسانی شاغل در آن شعب به فعالیت خود ادامه دهند.


شهرهای دارای وضعیت قرمز در ایران تعطیل خواهند شد


شهرهای دارای وضعیت قرمز در ایران تعطیل خواهند شد


حسن روحانی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت ایران گفت: به سبب اوج گیریکرونا در کشوردر آستانه مرحله جدیدی از مسوولیت پذیری‌های اجتماعی قرار گرفتیم. به همین دلیل از روز شنبه محدودیت‌های شدیدی در کشور اعمال می‌شود. شهرهایی که شرایط قرمز دارند تقریبا به حالت تعطیل در می‌آیند. شهرهای نارنجی به حالت نیمه تعطیل خواهد بود. افراد در موارد ضروری سر کار حاضر می شوند و فروشگاه ها و کسانی که خدمات و کالا به مردم ارائه می‌کنند در محل کار حضور خواهند داشت.

وی افزود: البته همه ما می‌دانیم که تعطیلات و محدودیت های شدید راه حل اصلی مشکل کرونا نیست. مشکل کرونا صرفا از طریق تغییر سبک زندگی حل می‌شود یعنی مردم اگر سبک زندگی خود را همراه با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌های فیزیکی و عدم رفت و آمدهای خانوادگی، عدم حضور در مراسم عزا و شادی و مناسبت های مذهبی و دینی تغییر ندهند با وجود تعطیلی کرونا شرایط به همین صورت خواهد بود و تغییر چندانی نخواهد کرد.


روحانی با بیان اینکه تعطیلی اعلام هشدار به جامعه است برای این که همه به یک انضباط دقیق اجتماعی برگردیم، اظهارداشت:  انضباط دقیق اجتماعی می‌تواند راه اصلی مقابله با کرونا باشد. آمار کنونی نشان می‌دهد ۵۱ درصد ابتلاها به دلیل رفت و آمد خانوادگی است. اگر در ۲ هفته‌ای که تعطیلی و محدودیت‌های شدید برقرار می‌شود به همان نسبت رفت و آمد بیشتر شود، ابتلا به کرونا از ۵۱ درصد به دلیل رفت و آمد خانوادگی به ۶۰درصد می‌رسد.


وی ادامه داد: راه مقابله با کرونا این است که همه به این درک برسیم که این بیماری وجود دارد و سال آینده هم ممکن است باشد چون هنوز نه به درمان قطعی برای این بیماری رسیدیم نه واکسن.  


رییس جمهوری با بیان اینکه باید از طریق اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی خود را مصون کنیم، خاطرنشان کرد: این تعطیلات برای این است که فضای تنفسی برای کادر درمان به وجود بیاید. کادر درمان خیلی در فشار است و تعطیلات موجب می‌شود تا فضای چند هفته‌ای برای استراحت‌ آنان به وجود بیاید.


روحانی گفت: از روز شنبه آینده در همه قوا، شرکت‌های دولتی و غیردولتی در شرایط قرمز جلسات بالای ۱۵ نفر نباید داشته باشیم. این شرایطی است که وزارت بهداشت تعیین کرده و بعد از آن در قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد تصویب شده است. این مصوبه حکم قانون را دارد و همه کشور باید مقررات در شرایط قرمز، نارنجی و زرد را که دیروز ابلاغ شده، رعایت کنند


عفو بین‌الملل وب‌سایت مستندات «کشتار اعتراضات آبان» را رونمایی کرد


همزمان با سالگرد مرگ‌بارترین روز اعتراضات آبان ۹۸، سازمان عفو بین‌الملل روز ۲۵ آبان از وب‌سایتی با عنوان «اینترنت خاموش، کشتار بی‌صدا» رونمایی کرد که نشان می‌دهد مقامات ایرانی چگونه سرکوب خونین معترضان آبان را از چشم جهانیان پنهان کردند.


به گفته دیانا الطحاوی، معاون دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، هنگامی که در آبان ماه سال گذشته اخبار کشتار معترضان در ایران به گوش رسید، مقامات ایرانی دسترسی به اینترنت را قطع کردند و ابعاد واقعی موارد نقض جدی حقوق بشر را که نیروهای امنیتی در حال ارتکاب آن بودند، پنهان نگه داشتند.

در اطلاعیه جدید عفو بین‌الملل، خانم الطحاوی همچنین گفته است علی‌رغم این‌که حکومت ایران با قطع اینترنت می‌خواست «صدای مردم را خفه کند»، اما مردم ایران مصمم بودند حقیقت را به جهانیان بگویند و وبسایت جدید «ادای احترامی است به تمامی کسانی که تصاویر صحنه‌های اعمال خشونت که مقامات قصد انکار و کتمان‌شان را داشتند، شجاعانه ثبت کردند».

وب‌سایت «اینترنت خاموش، کشتار بی‌صدا» دربرگیرنده بیش از ۱۰۰ ویدئوی تأییدشده از ۳۱ شهر ایران است و استفاده مکرر از سلاح گرم، گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه معترضان غیرمسلح و عابران را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، اطلاعات مهم و مستندی که عفو بین‌الملل از اسامی و تصاویر قربانیان و جزئیات مربوط به کشته شدن آن‌ها جمع‌آوری کرده، در این وب‌سایت به دو زبان انگلیسی و فارسی در دسترس همگان قرار گرفته است.

سرکوب اعتراضات و قطعی اینترنت از ۲۴ آبان ۹۸ و در پی اعلام ناگهانی افزایش سه‌برابری قیمت بنزین رخ داد که طی پنج روز، نیروهای امنیتی دست‌کم ۳۰۴ مرد، زن و کودک را کشتند.

این حال و پس از گذشت یک سال از اعتراضات آبان ۹۸، به‌گفته عفو بین‌الملل، تا امروز هیچ مقام مسئولی در جمهوری اسلامی درباره کشتارها مورد تحقیقات کیفری قرار نگرفته و پاسخگو نشده است.

به همین دلیل، عفو بین‌الملل از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کرده است یک سازوکار تحقیقاتی «برای بررسی کشتار معترضان و عابران، از جمله کودکان» تأسیس کنند تا زمینه «محاکمه عادلانه افرادی را که در فرماندهی، برنامه‌ریزی یا اجرای این موارد جدی نقض حقوق بشر نقش داشته‌اند، فراهم آورند».

این در حالی است که خبرگزاری رویترز دوم دی ۹۸ از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» آیت‌الله علی خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی چند روز پس از آغاز اعتراضات آبان، دستور داده بود «هر کاری که لازم است، برای متوقف کردن آن انجام دهید.»

یکی از این منابع به رویترز گفته بود که آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه که روز یکشنبه ۲۶ آبان برگزار شده گفته است که «جمهوری اسلامی در خطر است. به هر شکلی شده به اعتراض‌ها پایان بدهید. دستور من این است.»

بر اساس اسناد سازمان عفو بین‌الملل، قربانیان اغلب با «شلیک به قصد کشتن به سر یا بالاتنه» کشته شدند، امری که به‌گفته این سازمان نشان می‌دهد نیروهای امنیتی مجری دستور سرکوب بودند.

برخی نهادهای حقوق‌بشری ازجمله عفو بین‌الملل بر این باورند که شمار واقعی کشته‌شدگان «بسیار بیش از این است، اما به دلیل استمرار پنهانکاری مقامات ایرانی، ممکن است آمار واقعی کشته‌شدگان هرگز مشخص نشود».

پیش از این خبرگزاری رویترز از کشته شدن دست‌کم ۱۵۰۰ نفر در جریان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ خبر داده بود.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا در سالگرد آبان ۹۸: رژیم ایران باقی‌مانده مشروعیت خود را از دست داد


ساختمان وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا

وزارت خارجه آمریکا در سالگرد حوادث آبان سال ۹۸ با انتشار بیانیه‌ای گفته است «رژیم ایران حدود ۱۵۰۰ نفر از جمله ۲۳ کودک را کشت و هزاران نفر نیز هنوز در زندان‌ها هستند».

وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه گفت پارسال در چنین روزی مردم شجاع ایران برای یک هفته در بیش از ۲۰۰ شهر کشور به چهار دهه «مدیریت غلط رژیم فاسدی که ثروت مردمش را صرف تروریسم و سرکوب شهروندانش می‌کند» اعتراض کردند.

این بیانیه می‌گوید در حالی که مردم ایران خواهان آزادی بیان بودند، رژیم با «ایدئولوژی افراطی خشونت و وحشت» خود با آن‌ها برخورد کرد و بار دیگر «ماهیت واقعی‌اش را به نمایش گذاشت و باقی‌مانده مشروعیت خود را نیز در مقابل مردم ایران از دست داد».

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به کشته شدن ۱۵۰۰ نفر، گفته است «متاسفانه حکمرانی وحشت» رژیم جمهوری اسلامی تاکنون ادامه دارد و قوانین داخلی و بین‌المللی را در رابطه با حقوق مردم نادیده می‌گیرد: «هزاران معترض در زندان ها باقی مانده‌اند، جایی که بر اساس گزارش‌ها با شلاق، شوک الکتریکی، گرسنگی، کتک، آزار و تجاوز جنسی مواجه شده و هدف شکنجه قرار گرفته‌اند».

خبرگزاری رویترز پیش از این به نقل از سه مقام وزارت کشور ایران گزارش داده بود که در طول دو هفته تظاهرات آبان ۹۸ در سراسر کشور حدود هزار و ۵۰۰ نفر کشته شدند. این آمار شامل ۱۷ نوجوان، حدود ۴۰۰ زن و همچنین نیروهای امنیتی و پلیس ایران می‌شود.

اما عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران خردادماه امسال و بعد از ماه‌ها تعلل در ارائه گزارش آمار کشته‌های آبان مدعی شد در این اعتراضات حدود ۲۲۵ نفر کشته شده‌اند.

اعتراضات آبان پارسال در پی اعلام تصمیم ناگهانی دولت برای افزایش سه‌برابری بهای بنزین در بسیاری از شهرهای ایران روی داد، اما با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شد. نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی همزمان با سرکوب‌ها، شبکه اینترنت را در کشور نیز به طور کامل قطع کردند.

این اعتراضات بلافاصله پس از آغاز متوجه کلیت حکومت ایران و رهبرانش شد و معترضان خواستار پایان دادن به نظام جمهوری اسلامی شدند.

وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود با «شیطانی» خواندن رژیم جمهوری اسلامی از جامعه جهانی خواسته است که فورا برای آزادی زندانیان سیاسی ایران با آمریکا همصدا شود.

این بیانیه می‌گوید جمهوری اسلامی با تهدید، سانسور و قطع اینترنت تلاش کرد تا سرکوب خشن اعتراضات را پنهان کند و هنوز هم از اجازه دادن به تحقیقات مستقل در رابطه با کشتار آبان‌ماه طفره می‌رود.

این گزارش می‌گوید اما آمریکا حوادث آبان را فراموش نمی‌کند و تحریم‌هایی علیه عوامل سرکوب اعتراضات وضع خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز روز ۲۰ آبان از قول سه منبع نوشته که ایالات متحده تا هفته آینده تحریم‌هایی را علیه ایرانیانی که در سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ نقش داشتند، وضع خواهد کرد و این تحریم‌ها در سالگرد اعتراضات آبان اعلام می‌شود.