گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم
گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم

وزیر بهداشت: در مقابل ویروس جهش‌یافته کرونا فقط ۷۲ ساعت فرصت داریم



در پی گزارش مواردی از ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در ایران، هشدارها نسبت به وخیم شدن وضعیت همچنان ادامه دارد و وزیر بهداشت هم گفته است «در ویروس جهش‌یافته فقط ۷۲ ساعت وقت داریم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز دوشنبه ۲۷ بهمن با ابراز نگرانی شدید از انتشار ویروس جدید کرونا در ایران گفت «اسفندماه خیلی‌ سختی را پیش رو خواهیم داشت».

به‌گفته آقای نمکی، مقابله با ویروس کرونا تا اکنون دو هفته زمان می‌برد به این معنا که از زمان افزایش بیماران سرپایی تا افزایش بستری‌ها دو هفته فرصت وجود داشت اما در مواجهه با ویروس جهش‌یافته این زمان به ۷۲ ساعت کاهش یافته است.

در همین زمینه، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، نیز با اعلام این‌که تا امروز دست‌کم هفت نفر در این استان به سویهٔ جدید ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، در مورد وضعیت عمومی گفت «در بهمن ماه شاهد افزایش میزان مبتلایان هستیم و هم‌اکنون روزانه ۲۹۰ بیمار در بیمارستان‌های استان تهران بستری می‌شوند.»

سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز دوشنبه نسبت به شیوع ویروس جهش‌یافته هشدار داد و در عین حال افزود که موارد ابتلا به کووید-۱۹ در گروه‌های سنی جوان طی هفته‌های اخیر نیز افزایش یافته است که می‌تواند در صورت عدم رعایت مقررات فاصله‌گیری بهداشتی و اجتماعی، موجب ابتلای افراد سالمند در میان خانواده‌ها شود.

روز گذشته محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینای تهران گفته بود «خطر انتشار ویروس جهش‌یافته ۵ برابر و مرگ‌و میر آن سه برابر بیشتر است که در واقع ۱۵ برابر خطر بالاتر خواهد رفت.»

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کسانی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، به‌طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، حال آن که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

آمار رسمی کرونا در ایران

در تازه‌ترین آمار رسمی کرونا در ایران نیز سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز ۲۷ بهمن‌ اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته ۸۳ نفر در کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌ و ۷۷۶۰ بیمار جدید نیز شناسایی شده‌اند.

به این ترتیب آمار رسمی مجموع بیماران کووید ۱۹ در ایران به بیش از یک میلیون و ۵۲۶ هزار نفر رسید و شمار جان‌باختگان نیز از ۵۹ هزار و ۲۸ نفر گذشت.

همچنین، به‌گفته خانم لاری، ۳۷۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در حال حاضر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

درستی آمار کرونا در ایران همواره مورد تردید جدی است و مقام‌های سازمان نظام پزشکی می‌گویند آمار واقعی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا ۳ تا ۴ برابر آماری است که وزارت بهداشت اعلام کرده و می‌کند

پس‌ ‌از‌ ‌تخریب‌ ‌خانه‌ ‌احمد‌ ‌محمود،‌ ‌اهواز‌ ‌شهری‌ ‌بدون‌ ‌‌حافظه‌ ‌تاریخی ‌‌‌است‌ ‌






اگرچه فعالان میراث فرهنگی بارها به خانه احمد محمودهشدار داده اند تا از تخریب آن جلوگیری کند، اما این خانه شبانه تخریب شد و با خاک یکسان شد و اهواز به لیست شهرهایی که ‌بدون‌ ‌‌حافظه‌ ‌تاریخی است ، پیوست.

احمد محمود یکی از نویسندگان و چهره های برجسته در زمینه ادبیات جنوب و ملی به حساب می آید و خاطرات زیادی با داستان های این نویسنده دارد.

خانه این شخصیت مشهور ادبی در اهواز تخریب شد و این تخریب حاوی جزئیات مبهمی است تا نهادهای مسئول آن باید پاسخگو باشند و دلیل تخریب مشخص شود.

 

تخریب بناهای ارزشمند تاریخی 

 

بسیاری از فعالان میراث فرهنگی خشم خود را از تخریب این خانه تاریخی اعلام کرده و از مسئولان خواسته اند تا دلیل تخریب را اعلام کنند که هنوز اعلام نشده است.

به نوبه خود “قاسم آل کثیر”، فعال میراث فرهنگی در خوزستان، در مورد دلایل و ابهامات تخریب خانه احمد محمود صحبت کرد و گفت: « در مورد تخریب خانه احمد محمود ابهامی وجود دارد و نهادهای مربوطه باید پاسخگو باشند».

وی افزود: «تخریب خانه احمد محمود یکی از تخریب هایی است که در سالهای اخیر بارها شاهد آن و تخریب بناهایارزشمند تاریخی و معنوی بوده ایم».

 

سوالاتی درباره جواب خانواده احمد محمود

 

آل کثیر توضیح داد: «متأسفانه شهرداری اهواز غالباً در حفظ میراث فرهنگی کوتاهی می کند و بدون پرس و جو در مورد میراث فرهنگی مجوزهای ساخت، تعمیر و غیره را صادر می کند و بنابراین به بسیاری از شهرهای ایران که ‌بدون‌ ‌‌حافظه‌ ‌تاریخی تبدیل شده اند، پیوست»

فعال میراث فرهنگی خوزستان همچنین توضیح داد که خانواده احمد محمود باید پاسخ های روشنی در مورد این تخریب به افکار عمومی و دوستداران میراث فرهنگی ارائه دهند، انتظار می رفت که آنها موضعی قاطع در برابر این خرابکاری ها اتخاذ کنند.

 وی تاکید کرد: «یکی از اعضای خانواده نویسنده مشهور عضو شورای شهر تهران است و از مسائل فرهنگی آگاه است و باید اقدامات جدی تری در مورد تخریب خانه انجام دهد».

افزایش آمار فوتی‌های ویروس جهش‌یافته کرونا در ایران


وفیات کورونا
شمار فوتی‌های ابتلا به گونه جهش‌یافته ویروس کرونا در ایران با گزارش یک مورد دیگر در کاشان رو به افزایش گذاشت.
محمد حاجی‌جعفری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان،‌ روز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه به خبرگزاری ایرنا گفت یک زن ۴۵ ساله روز شنبه با علائم تب و تنگی نفس به مرکز آموزشی درمانی «شهید بهشتی» این شهر مراجعه کرد، اما با وجود لوله‌گذاری تنفسی و تهویه مصنوعی جان خود را از دست داد.
پیش از این نیز طی روزهای گذشته مواردی از فوت بیماران مبتلا به گونه جهش‌یافته بریتانیایی کرونا در استان‌های البرز، قزوین و تهران گزارش شده بود. در تهران فرمانده ستاد مقابله با کرونا از شناسایی هفت بیمار مبتلا به این گونه ویروس خبر داده است.
با انتشار این آمار، مقام‌های حوزه بهداشت درباره شدت و قدرت کشندگی این گونه ویروس هشدار می‌دهند.
محمد طالب‌پور،‌ رییس بیمارستان سینا،‌ هم گفته پیک بعدی کرونا می‌تواند با ویروس جهش‌یافته باشد که خطر انتشار آن «پنج برابر» و خطر مرگ و میرش «سه برابر»‌ است.  
روز شنبه سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت،‌ گفته بود این گونه ویروس در ایران پخش شده است. نمکی همچنین از پیش‌بینی ورود یک خیز «بسیار سهمگین و سنگین» در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سخن گفت.
گزارش‌ها درباره گونه جدید ویروس در حالی است که علیرضا رئیسی،‌ سخنگوی ستاد مقابله با کرونا،‌ در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اشاره کرده ۹ بیمار مبتلا به این گونه در کشور شناسایی شده‌اند. او گفت شمار شهرهای با وضعیت نارنجی هم به ۳۹ مورد افزایش یافته است.
با این حال، آمار و گزارش‌های مربوط به مبتلایان و فوتی‌های این گونه جدید ویروس پراکنده و غیردقیق به نظر می‌رسد. در همین زمینه فرید نجفی،‌ معاون وزارت بهداشت،‌ هشدار داده که آمار مبتلایان به کرونای جهش‌یافته در ایران ممکن است «بسیار بالاتر» از آمار‌های فعلی باشد. 
او از درگیری بیشتر جوان‌ها با این گونه ویروس خبر داده است.
واکسیناسیون محدود کرونا در ایران در حالی از هفته گذشته با واردات واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه آغاز شد که بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه با واردات واکسن‌هایی از جمله فایزر و واکسن ساخت چین برنامه واکسیناسیون عمومی را پیش برده‌اند.

توزیع واکسن کرونا در تمامی بیمارستان‌های لرستان

إیران تکشف عن أول لقاح مضاد لکورونا من صنعها
أعلن

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان از توزیع واکسن کرونا در تمامی بیمارستان‌های استان خبرداد.








حمید مخیری صبح امروز بیست و پنجم بهمن ماه در جمع 

خبرنگاران با بیان اینکه واکسن کرونا  برای کادر درمان شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی تزریق شده است، اظهار کرد: تاکنون ۱۸۶ دوز از واکسن اسپوتنیک ۵ برای در شهرستان‌های مختلف استان  و برای پرسنل مذکور تزریق شده است.

وی با بیان اینکه توزیع واکسن کرونا در تمامی بیمارستان‌های استان انجام شده است، ادامه داد: در خرم‌آباد ۵۶ نفر و بروجرد، دورود، کوهدشت، الیگودرز، دلفان، پلدختر و ازنا به ترتیب ۲۵، ۱۵، ۲۰، ۱۰، ۲۰، ۲۰و ۲۰ نفر واکسن را دریافت کرده‌اند.

مدیرگروه مبارزه با بیماریهای واگیر لرستان گفت: محموله  دوم از واکسن کرونا در هفته پیش‌رو وارد کشور  می‌شود و بخش دوم از واکسن ارسالی به استان برای مابقی کادر درمان و بهداشت تزریق خواهد شد.
مخیری عنوان کرد: با روندی که در پیش گرفته‌ایم بسیار امیدوار هستیم  که تا پایان سال بخشی از جمعیت عمومی شامل گروه‌های پرخطر مردم واکسن کرونا را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تزریق واکسن برای مادران باردار، مادرانی که به فرزندان شیر می@دهند و جمعیت بالاتر از ۶۵ سال و کمتر از ۱۸ سال در برنامه نیست.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیر لرستان همچنین از افزایش آمار مبتلایان در هفته گذشته و تغییر رنگ برخی شهرستان‌ها خبر داد و گفت: مردم نباید از رعایت پروتکل‌های بهداشتی غافل شوند چرا که بیماری کرونا همچنان قربانی می‌گیرد.

مخیری گفت: افزایش آمار مبتلایان و تعداد بستری‌ها که منجر به تغییر رنگ برخی شهرستان‌های استان از آبی به زرد شده است نشان می‌دهد که عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی  در چند هفته گذشته رفته رفته خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: چنانچه پروتکل‌های بهداشتی با جدیت بیشتر از سوی مردم رعایت نشود پیک چهارم با شدت بیشتر به زودی بروز خواهد کرد.

وضعیت جسمانی پسر وزیر بهداشت ایران پس از تزریق واکسن "اسپوتنیک وی"

اعلام وضعیت جسمانی پسر وزیر بهداشت ایران پس از تزریق واکسن اسپوتنیک وی

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی از خوب بودن وضعیت جسمانی تمام دریافت ‌کنندگان واکسن "اسپوتنیک ‌وی" خبر داد.

 سید علی دهقان منشادی معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی در خصوص آخرین وضعیت جسمانی دریافت ‌کنندگان واکسن کرونای روسی اظهار داشت: وضعیت جسمانی تمام دریافت ‌کنندگان واکسن "اسپوتنیک ‌وی" مساعد است و تعداد کمی از آنها عوارض خفیفی را از خود نشان دادند.

وی با بیان اینکه این عوارض از قبیل تب و احساس سرماخوردگی خفیف بوده است اظهار داشت: این عوارض قابل پیش‌ بینی بود و خوشبختانه هیچ یک از دریافت‌ کنندگان واکسن دچار عارضه جدی نشدند.

منشادی در ادامه با بیان اینکه با احتساب فرزند وزیر بهداشت ۲۸ نفر از پرسنل بیمارستان امام خمینی واکسن دریافت کرده ‌اند تصریح کرد: همه این افراد واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی افزود: وزارت بهداشت هر واکسنی را که از هر منبعی دریافت می‌کند مورد تایید است، این واکسن‌ها آزمایشات را پشت سر گذاشته‌اند و بررسی‌های لازم توسط وزارت بهداشت نیز روی آنها صورت گرفته است.

وی گفت: ما به صورت روزانه وضعیت جسمانی تمام دریافت‌کنندگان واکسن روسی را رصد می‌کنیم و عوارض احتمالی را پایش می‌کنیم. خوشبختانه در حال حاضر تمام کادر درمانی بیمارستانی، مسوولان وزارت بهداشت و نیروهای خانه‌های بهداشت درحال تلاش برای حفظ سلامت هموطنان هستند و تاکنون نیز از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نشده است.