گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم
گلستان

گلستان

من مترجم کار می کنم

نماز جمعة در تهران

نماز جمعه از هفته آینده در تهران برگزار می شود.

با توجه به این بحران و وخامت اوضاع ، آیا نماز جمعه واقعاً از یک مسجد تهران برگزار می شود؟

اگرچه ویروس کرونا هر روز به تعداد زیادی از عفونت ها حمله می کند ، اما مراسم مذهبی و نماز به صورت روزانه در مساجد برگزار می شود.

بازگشایی فعالیت‌های هنری و سینمایی در ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از بازگشایی فعالیت‌های هنری و سینمایی در این کشور خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در خصوص زمان بازگشایی فعالیت‌های هنری و سینمایی اظهار داشت: از فردا تا اول تیرماه فعالیتهای هنری و سینمایی بازگشایی می‌شوند.

صالحی در حساب توئیتری خود در ادامه نوشت: سینماداران، نشست شیوه دقیق اجرای  دستورالعمل‌های بهداشتی را برگزار کردند. این اقدام و اقدامات مشابه، نشان اهتمام صنوف هنری و سینمایی به سلامت جامعه است. اصحاب فرهنگ و هنر، پیشگام رعایت سلامت مراجعان خواهند بود.

​پیش از این نیز اعلام شده بود که با موافقت مشروط ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ سینماهای ایران از ابتدای تیرماه با حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت بازگشایی می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از مشاغل در ایران از ابتدای خردادماه به وضعیت عادی بازگشته‌اند.

رویترز: ایران گفته جعبه‌های سیاه پرواز اوکراین را به فرانسه می‌فرستد

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که ایران به سازمان هوانوردی سازمان ملل گفته که جعبه های سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراین بر فراز تهران را برای تحلیل به پاریس می فرستد.

کانادا، اوکراین، سوئد، افغانستان و بریتانیا، پنج کشوری که شهروندان آنها در سقوط آن هواپیما کشته شدند، برای همکاری بیشتر با تحقیقات و تحویل جعبه های سیاه هواپیما به ایران فشار می آوردند.

ایران درست بعد از حمله موشکی روز هشتم ژانویه به پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق، به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، یک هواپیمای مسافربری اوکراین که از تهران راهی کی یف بود را با دو موشک سرنگون کرد که به مرگ کلیه ۱۷۶ سرنشین آن منجر شد.

سرنشینان هواپیما علاوه بر شهروندان عمدتا ایرانی شامل ۵۷ کانادایی، ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار بریتانیایی می شد.

ایسنا: جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی احتمالا به فرانسه فرستاده شود

ایران که پس از حدود سه روز به ساقط کردن هواپیما با موشک اذعان کرد تاکنون جعبه های سیاه هواپیما - دستگاه داده‌های پرواز و ضبط صدای کابین خلبان - را تحویل نداده و قولی برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان نداده است.

به گزارش رویترز ایران در ماه مارس به سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) گفته بود که حاضر است جعبه های سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراینی را تحویل مقامات اوکراینی بدهد. این خبرگزاری در آن زمان به نقل از دو منبع آگاه نوشت مقام های ایرانی اعلام کرده اند تحویل جعبه های سیاه را حدودا تا دو هفته دیگر انجام خواهند داد.

اما به گزارش رویترز نماینده ایران روز چهارشنبه در یک نشست از راه دور شورای حکام این سازمان گفت که تهران اکنون این دستگاه های به شدت آسیب دیده را برای سازمان تحقیقات سوانح هوایی فرانسه "BEA" می فرستد.

وزارت خارجه ایران از احتمال تبادل زندانیان بیشتر با آمریکا خبر داد

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید احتمال دارد که ایران و آمریکا زندانیان بیشتری را به طور متقابل آزاد کنند.

آقای موسوی گفته "حسن نیتی که برخی کشورها و افراد نشان دادند، از جمله سفیر سوئیس و دولت سوئیس" در آزادی زندانیان موثر بوده است.

او احتمال آزادی زندانیان بیشتر را یک هفته پس از آن مطرح می‌کند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از ایران برای آزادی یک زندانی آمریکایی تشکر کرد و رهبران ایران را به مذاکره فراخواند.

در عین حال دو روز پیش سخنگوی قوه قضاییه ایران از وزارت خارجه خواست بدون هماهنگی با این نهاد وعده آزادی زندانیان غیرایرانی را ندهد.

غلامحسین اسماعیلی گفت: "متولی موضوع زندان و زندانیان قوه قضاییه است و امکان‌پذیر نیست بدون هماهنگی با قوه قضاییه در مورد زندانیان مذاکره شود تا چه رسد به تبادل".

سخنگوی وزارت خارجه ایران در صحبت‌های روز پنجشنبه خود از زندانیان ایرانی در آمریکا با عنوان "گروگان" یاد کرده و گفته آمریکا هم "زندانی‌های امنیتی" در ایران دارد که "جرایمشان محرز است".

او گفته ایرانیان زندانی در آمریکا با "اتهام بی‌پایه و اساس و غیرقانونی" دور زدن تحریم‌های آمریکا به زندان افتاده‌اند و وزارت خارجه برای بازگرداندن آنها تلاش خواهد کرد.

آقای موسوی گفته ایران درخواست آزادی زندانیان آمریکایی را "از بُعد انسان‌دوستانه" بررسی کرده و اگر باز هم زمینه آن فراهم شود اقدام مشابهی انجام خواهد شد.

او به جزئیات مذاکرات احتمالی یا هویت و زمان آزادی احتمالی زندانیان اشاره‌ای نکرده است.

یک هفته پیش ایران مایکل وایت، یک نظامی سابق آمریکایی را آزاد کرد.

همزمان سیروس عسگری، شهروند ایرانی که در آمریکا بازداشت شده بود آزاد شده و به ایران بازگشت و مجید طاهری، یک پزشک ایرانی-آمریکایی هم در آمریکا آزاد شد.

همچنین دادگستری آمریکا در اقدامی کم‌سابقه و "غیرمنتظره" اتهام نقض تحریم‌های ایران علیه علی صدر هاشمی‌نژاد، مدیر ایرانی بانکی در مالت را پس گرفت.

دونالد ترامپ همزمان با تبادل زندانیان گفت: "تشکر از ایران. تا انتخابات آمریکا صبر نکنید تا بخواهید یک ماجرای بزرگ درست کنید. من برنده می‌شوم. شما الان به توافق بهتری می‌رسید!"

مقام‌های آمریکایی ایران را متهم می‌کنند که با زندانی کردن شهروندان غیرایرانی یا دوتابعیتی از آنها مانند "گروگان" و به عنوان اهرم فشار در مذاکرات استفاده می‌کنند.

نماز جمعه در مناطق زرد ایران از اول تیرماه آغاز می‌شود

با وجود افزایش آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران و عدم تمایل به استفاده از ماسک در فضای عمومی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه روز چهارشنبه از برپایی نماز جمعه در همه شهرها و استان‌هایی که در وضعیت «زرد» قرار دارند خبر داد.

ستاد مقابله با کرونا در ایران روز ۱۹ اردیبهشت اعلام کرده بود به همه شهرهایی که وضعیت سفید دارند اجازه برگزاری نماز جمعه «با رعایت دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی» داده شده است.

برپایی نماز جمعه اندکی بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران به‌ویژه در شهر قم، با وجود مقاومت و مخالفت شماری از روحانیون و ائمه جمعه متوقف شد.

حال شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در اطلاعیه‌ای که روز چهارشنبه، ۲۱ خرداد، منتشر شد، تاریخ رسمی آغاز اقامه نمازهای جمعه در مناطق زرد را روز اول تیر، کمتر از ده روز دیگر، اعلام کرده است.

این ستاد در عین حال افزود، پایگاه‌های نماز جمعه در صورت «تشخیص و اجماع» نمایندگان ولی فقیه، امامان جمعه و مسئولان مرتبط استانی و شهرستانی و آمادگی برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی، می‌توانند با استقبال از روند بازگشایی، از هفته جاری، نماز جمعه را برگزار کنند.

این اطلاعیه در شرایطی صادر شده که دست‌کم سخنگویان وزارت بهداشت ایران در روزهای اخیر از سیر صعودی میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر بر اثر کرونا خبر داده‌‌اند.